טרנד או מגמה: בעלי עסקים עוברים מבעלות לשימוש, עם ליסינג תפעולי לרכבי הובלה והפצה

טיפולים יקרים, מחסור בחלפים, הפסדים כשהרכב מושבת, ולך תמצא קונה לוואן משומש עם 300,000 ק"מ… לבעלי עסקים רבים שזקוקים לרכבי הפצה והובלה "ירד האסימון" והם החליטו לוותר על כאב הראש הכרוך ברכישה ובאחזקה, ובמקום זאת לבחור בליסינג תפעולי לרכבי הובלה והפצה. יצאנו לבדוק מה הסיבות מאחורי המגמה החדשה והסוחפת, ולאילו סוגי עסקים כדאי להצטרף אליה?
(שנה גודל)

"רכב זה לא באמת נכס", נאנח אבי, בעליה של חנות למוצרי חיות מחמד, "אבל לקח לי זמן עד שהבנתי את זה". לאורך שנים ארוכות היו בבעלותו של אבי שלושה וואנים ששימשו להפצה של הסחורה שלו. "אין לך מושג כמה זמן שרפתי על הרכבים האלה – טיפולים, לחכות במוסכים, ימי עבודה שהלכו כשהרכב לא תקין… ואחר כך, כשרוצים להחליף את הרכב, לנסות למכור אותו ולהתחיל לריב עם סוחרים על המחיר…עד שהחלטתי שנמאס לי". 

"מה שמעניין אותי זה שקט תעשייתי", הסביר ארז עיני, בעליה של חברה משפחתית לניקוי שטיחים, "אני צריך שבבוקר יהיה לי רכב זמין ותקין, לשים מפתח ולצאת לעבודה. במשך שנים היינו קונים וואנים, משתמשים בהם ואחר כך מוכרים, אבל זה היה כרוך בכל כך הרבה כאבי ראש, שברגע שהיתה לנו אלטרנטיבה בחרנו בה".

הקליקו וגלו כמה בדיוק תחסכו בשנה עם ליסינג תפעולי »
לקבלת הצעה מותאמת אישית לעסק שלך לחצו כאן »

כלמוביל - ליסינג תפעולי לרכבי עבודה
רכב הוא כלי עבודה, הוא לא המהות של העסק. אני רוצה שהוא יתניע בבוקר ויבצע את המשימות ללא בעיות או תקלות

באופן דומה, גם אלעד זיו, סמנכ"ל הכספים של חברת "וטמרקט" להפצת תרופות, מסביר את השיקול שגרם לו להפסיק לקנות רכבים לחברה: "בתחום שלנו צריך זמינות ומהירות, וכל יום השבתה עולה כסף. היום אנחנו לא מתעסקים בכלל עם הרכבים, וזה חוסך לנו הרבה מאוד זמן וכוח אדם".

המעבר מבעלות לשימוש לא היה נטול היסוסים, אבל מאז השינוי בעלי העסקים לא מסתכלים לאחור, כפי שסיפר אלעד: "בליסינג תפעולי אתה בעצם רוכש שירות והיו חששות שהשירות לא יהיה מספיק טוב, אבל אנחנו בחרנו בליסינג התפעולי של כלמוביל שהציע לנו רכבים טובים ושירות טוב, שזה שילוב מנצח. לאורך השנים בדקנו את עצמנו שוב ושוב, אם זה משתלם, ולא השתכנענו לחזור אחורה…".

הגדולים כבר בחרו

הליסינג התפעולי הגיע לישראל בתחילת שנות האלפיים, כחלק מאופן הניהול של חברות בינלאומיות גדולות, והפך לפתרון המוביל עבור חברות שרצו לספק רכב לעובדים שלהן. במהלך השנים האחרונות, הליסינג התפעולי התרחב גם לתחום רכבי העבודה כמו וואנים, משאיות ורכבי הפצה והובלה. חברות מובילות במשק כמו שופרסל, מאפיות ברמן, דובק, נירלט ועוד כבר בחרו בפתרון הזה, שבתקופה האחרונה הולך ומתרחב גם לתחומי ה-Small Delivery וההפצה, בהם יש לליסינג התפעולי יתרונות רבים.

ראשית, אין צורך לגייס כסף רב לצורך רכישה של רכבים ואין הכבדה על האובליגו. שנית, כל ההתעסקות עם הרכישה, התפעול, הביטוחים ומכירת הרכב נחסכת, ויחד איתה נחסכים גם כוח אדם וזמן רב, שאותם ניתן לתעל להשקעה בליבה של העסק. 

חברות שיש להן יותר מ 4- 5 רכבי עבודה עברו כבר מזמן למודל הליסינג התפעולי מתוך כדאיות כלכלית ויעילות בעבודה

בלי הוצאות בלתי מתוכננות והכרה מלאה בהוצאה

כמו בעלי עסקים רבים אחרים, גם אבי, בעל החנות לחיות מחמד, החליט שלא לרכוש עוד וואנים אלא במקום זאת, לחכור רכבי הפצה בליסינג תפעולי. "היום אני לא מתעסק עם טיפולים או חלפים, לא מתעסק עם ביטוחים ולא עם מכירה של הרכבים – את הזמן שהתפנה אני משקיע בפעילות האמיתית של העסק שלי", הוא סיפר. 

ליסינג תפעולי מאפשר גם לגדר את הסיכון הכספי באמצעות תשלום חודשי קבוע, שמגלם את כל מה שקשור באחזקת הרכב והשימוש בו, ובנוסף, גם החשבונית החודשית בגין החכירה מוכרת כהוצאה של העסק. לדברי סמנכ"ל הכספים של חברת "וטמרקט", אלעד זיו, אפילו מבחינה תזרימית זהו פתרון עדיף, שכן בעל העסק זוכה להכרה על ההוצאה בשוטף ולא רק בפחת או במכירה.

אבל לצד כל אלו, היתרון המרכזי של הליסינג התפעולי ביחס לרכישה של רכב עבודה טמון בשקט הנפשי שהוא מקנה לבעל העסק, שיודע שבכל עת יש לו רכב עבודה תקין, והוא יודע גם בדיוק כמה זה עולה לו, ללא הפתעות לאורך כל תקופת החכירה.   

עלייה בביקוש לליסינג ברכבי עבודה – לא רק בגלל השיקול הכלכלי

ניסינו לבחון את התופעה גם מהפרספקטיבה של נותני השירות ושוחחנו עם ניר דקל, מנהל חטיבת ההובלה של חברת כלמוביל. דקל ציין מספר יתרונות נוספים שיש לליסינג תפעולי, דווקא היום: "הליסינג התפעולי מציע יתרונות נוספים כמו אספקה מיידית של רכב גישור עד שהרכב שהוזמן יגיע. אנחנו גם תופרים לכל לקוח עסקה בהתאם לצרכי העסק שלו, ואפילו כוללים את הדיגום בעסקה, אם לקוח צריך למשל ארגז מקורר או פלטה".

כלמוביל - ליסינג תפעולי לרכבי עבודה, מיניבוסים, ואנים
השחמט האמיתי בליסינג - רכב חליפי במקרה תקלה עם הדיגום שאתה צריך כדי להמשיך ביום העבודה

לצפייה במבחר דגמי ההובלה וההפצה »

"חברות גדולות כבר הבינו שעם ליסינג תפעולי, הן זוכות בחופש מוחלט בתחום שהן לא באמת מבינות בו… חלק מבעלי העסקים הקטנים עדיין שבויים פסיכולוגית בפוזיציה של להיות הבעלים של הרכב, אבל יותר ויותר כאלו שזקוקים ל-2-3 רכבי עבודה, מבינים שזה נכון גם עבורם, ואנחנו מרגישים את העלייה בביקוש".

ומה לגבי השיקול הכלכלי? בדיקה פנימית של חברת כלמוביל העלתה שלאורך תקופת בעלות של 5 שנים, עלות חכירת מרצדס ספרינטר בליסינג תפעולי, כמעט זהה לרכישה ולתפעול שלו על ידי הלקוח. "באמצעות הליסינג התפעולי אנחנו יכולים להנגיש ללקוחות שלנו את רכבי העבודה הטובים ביותר שיש. מרצדס ספרינטר למשל הוא הרכב הטוב בסגמנט שלו, אבל הוא לא זול לרכישה, אצלנו בכלמוביל או בכל מקום אחר", הסביר דקל, "בניגוד לחברות שעושות ייבוא מקביל, אנחנו מנגישים את הספרינטר ללקוחות באמצעות הליסינג התפעולי". דקל ציין יתרון נוסף וייחודי של כלמוביל: "בעקבות החלטה אסטרטגית שלקחנו לאחרונה, בכל הרכבים שאנחנו מחכירים בליסינג תפעולי, מותקנת מערכת טרפילוג לניטור הנהיגה. זו מערכת אקו-דרייב מתקדמת, שמנטרת את הנהיגה, תורמת לבטיחות וחוסכת הרבה כסף ללקוחות בזכות זה שהיא עוזרת להקטין את צריכת הדלק, את כמות התאונות ואת ימי ההשבתה", הוא סיכם. 

בחנו את עצמכם

אם אתם בעלי עסק קטן או בינוני שזקוק לרכבי הובלה והפצה, בהחלט יכול להיות שליסינג תפעולי הוא הפתרון עבורכם. פשוט חשבו כמה זמן, אנרגיה וכוח אדם אתם משקיעים ברכבי העבודה שלכם – בטיפולים, בתיקונים, ברכישת ביטוח, בטסטים ובמכירה שלהם. סביר להניח, שמדובר בהרבה מאוד ימי עבודה שאותם ניתן היה להשקיע בעסק עצמו. 

מצד שני, שאלו את עצמכם כמה אתם מוכנים לשלם כדי לזכות בשקט נפשי מוחלט, ובידיעה שרכבי ההובלה וההפצה שלכם מודרניים, בטוחים ותקינים, ואתם לא צריכים להתעסק איתם כלל. זאת ועוד, חשבו כמה שווה לכם לגדר את הסיכון הכרוך באחזקה של רכבים, ולדעת שלא צפויות לכם הפתעות בארבע או חמש השנים הבאות.

מיוחד לחודש הקרוב בכלמוביל - לא מחכים דקה. נכנסים ויוצאים עם רכב גישור עד שיגיע הרכב שהזמנת

הפופולריות הגואה של ליסינג תפעולי לרכבי עבודה מעידה על כך, שיותר ויותר בעלי עסקים חושבים שזהו הפתרון הנכון עבורם, ומבינים סוף-סוף, שרכב עבודה אינו באמת נכס.