בטווח זמן כה קצר חווינו אירועים כה בולטים בשוק הרכבים החשמליים – עליות חדות של מאות אחוזים במניית טסלה מתחילת השנה, גל אדיר של הנפקות ראשוניות של חברות רכב חשמלי בוול סטריט במהלך החודשים האחרונים כגון Canoo, Xpeng, Fisker, Li Auto, Nikola ועוד, שיא במכירות כלי הרכב החשמליים באירופה בחודש יולי עם נתח שוק של כ-8.4% מתחילת השנה, מרצדס שהשיקה לפני מספר ימים אוטובוס עם סוללות מצב מוצק, השקעת עתק של ג'נרל אלקטריק במיזם סיני בתחום הרכב החשמלי, אילון מאסק שסבור כי מטוסים חשמליים הם במרחק של שנים ספורות בלבד, אמזון שהזמינה 1,800 רכבי מרצדס חשמליים למשלוחים באירופה, התחזית של BMW לנתח של 25% רכבים חשמליים מהמכירות בשנה הבאה ושליש עד 2025, ו"יום הסוללה" רווי החדשות של טסלה שחל אתמול ב-22 בספטמבר.
שוק הרכב החשמלי רוחש ומבעבע, והופך לאלמנט בולט בשווקי ההון ובעולם הרכב, שלא ניתן להתעלם ממנו או להותירו עלום
לפני שנעבור לסקירת המאקרו של שוק הרכב החשמלי, נתחיל בהתייחסות קצרה לנקודות העיקריות מיום הסוללה של טסלה לשנת 2020 שחל אתמול, ולהשקת האוטובוס החשמלי של מרצדס המבוסס על סוללות מצב מוצק שחלה לפני מספר ימים.
מול קהל שישב ברכבים חשמליים של טסלה, הציג אתמול אילון מאסק את השיפורים השונים הצפויים בפעילות החברה, ואת היעדים השאפתניים של הפחתה דרסטית בעלויות הסוללות החל משנת 2022, שיובילו לרכב חשמלי בעלות של 25,000$ בלבד וייצור של 20 מיליון כלי רכב בשנה (לעומת 367,500 בשנת 2019). המניה הגיבה בירידות של כ-6% במסחר המאוחר, ככל הנראה בגלל אכזבה של המשקיעים מלוחות הזמנים שהוצגו. טסלה, שצמחה במכירותיה בכ-50% שנה שעברה, וצפויה לצמוח השנה בכ-40%-30% על אף הקשיים של משבר הקורונה, רואה בהפחתת עלויות הסוללה רכיב קריטי לייצור כלי רכב בר השגה, שהינו קריטי על מנת להגיע לשימוש המוני ("Affordability is key to how we scale"). באופן ספציפי, הודיעה טסלה על:
1. ייצור עצמי של תאי סוללות המבוססים על טכנולוגיה חדשנית ("Tabless" batteries), הנקראים תאי 4860, וצפויים להגדיל את הצפיפות ברמת התא פי חמישה, את ההספק פי שישה ולהעלות את טווח הנסיעה בכ-16%. הייצור העצמי צפוי להפחית את העלויות ולקרב אותן לעלות רכב "רגיל" (בעל מנוע בעירה פנימי).
2. יישום של מערכת כוח חדשה (Plaid powertrain), בעלת טווח שיא של נסיעה בין טעינות של 520 מייל (כ-836 קילומטר), שתגיע מ-0 ל-100 קמ"ש (בקירוב) בפחות משתי שניות, ולמהירות של מעל 321 קמ"ש. מערכת זו צפויה להיות זמינה ב-Model S בסוף שנת 2021.
3. טסלה תבנה מפעל לייצור קתודות בצפון אמריקה כחלק מהתוכנית להפחתת עלויות, עם שיפורים בתהליך הייצור שיובילו להפחתה של 76% בעלות הקתודות, ללא ייצור שפכים ועם גיוון חומרי הגלם לאור הספקת הניקל הנמוכה.
4. הפסקת השימוש בקובלט והפחתה משמעותית בעלויות הסוללות – טסלה צפויה להפסיק את השימוש בקובלט, שתנאי כרייתו מפרים במקרים רבים זכויות אדם, ותחליפו בחומר גלם אחר, שצפוי להפחית משמעותית את עלות הסוללות, ולהוריד את העלות ברמת התא משמעותית מתחת ל-100$ לקילוואט-שעה.
5. היעד החדש – מכונית בעלות של 25,000$: שימוש בטכנולוגיה החדשה לייצור סוללות, שינוי חומרי הגלם וגורמים נוספים צפויים לגרום להפחתה משמעותית (מעל 50%) בעלות לקילוואט-שעה, טסלה מתכוונת להפחית את עלויות תאי הסוללה ומארזי הסוללה באופן שיוזיל את עלות הרכב הכוללת לכ-25,000$. מדובר ביעד שאפתני שהוצג בעבר עם תאריך יעד שפוספס, וכעת לא ציין מאסק תאריך יעד ספציפי חדש.
מול קהל שישב ברכבים חשמליים של טסלה, הציג אתמול אילון מאסק את השיפורים השונים הצפויים בפעילות החברה, ואת היעדים השאפתניים של הפחתה דרסטית בעלויות הסוללות החל משנת 2022, שיובילו לרכב חשמלי בעלות של 25,000$ בלבד וייצור של 20 מיליון כלי רכב בשנה (לעומת 367,500 בשנת 2019).
אירוע סנסציוני נוסף מלפני מספר ימים בלבד הינו השקתו של האוטובוס החשמלי eCitaro של מרצדס עם סוללות מצב מוצק – שימוש בסוללה זו, שתוכננה להיכנס לשימוש לקראת 2025, ולשימוש מסיבי לאחר שנת 2030, מהווה פריצת דרך של ממש. הסוללה בה מצויד הדגם הינה בעלת קיבולת של 441 קוט"ש לעומת 243 קוט"ש (!) בדגם הקודם המבוסס סוללת ליתיום-יון, עם צפיפות אנרגטית הגבוהה בכ-35% מהדור הבא של סוללות ליתיום-יון, ללא שימוש בקובלט שאינו ידידותי לסביבה ועם אחריות לעשר שנים או עד ל-280 מגוואט/שעה.
צי הרכב החשמלי העולמי גדל משמעותית במהלך העשור האחרון ברקע לרגולציות תומכות והתקדמויות טכנולוגיות. שוק הרכב החשמלי הכולל את רכבי ה-BEV (Battery Electric Vehicles) וה-PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicles -רכבים היברידיים הניתנים להטענה גם ע"י חיבור למקור חשמל חיצוני), עומד נכון להיום על מעל ל- 7.2 מילון רכבים חשמליים בעולם, כאשר בשנת 2010 עמד על כ-17,000 בלבד. מכירות הרכב החשמלי עלו על 2.1 מיליון רכבים במהלך שנת 2019, היוו כ-2.6% מסך המכירות (ובסין ספציפית מעל 5%). בנוסף, מלאי כלי הרכב החשמליים בעולם גבוה בכ-40% ביחס לתקופה המקבילה. ישנן 24 מדינות עם מעל ל- 10,000 רכבים חשמליים, עשר מדינות עם מעל ל- 100,000 רכבים חשמליים על הכביש, ושתי מדינות (סין וארה"ב) שבהן מעל למיליון רכבים חשמליים. בעשרים מדינות לפחות שיעור כלי הרכב החשמליים מתוך סך הרכבים הינו מעל ל- 1%. ההתקדמות הטכנולוגית בחשמול של רכבים דו ותלת גלגליים, אוטובוסים ומשאיות, לצד מדיניות שאפתנית בתחום זה, שננקטת במספר מדינות, היוו זרזים בולטים בגידול נתחי השוק של רכבים חשמליים בשווקים עיקריים.
העלייה בשיעורי החדירה של כלי הרכב החשמליים מתאפיינת בשוני גאוגרפי לא מבוטל שלאחרונה נראית בו שינוי מגמה של ממש, כאשר אירופה תופסת את ההובלה. בסין, שהייתה המובילה במכירות כלי רכב חשמליים, הופחתו סובסידיות הרכישה, אולם הוחזרו באופן חלקי בשנת 2020, כאשר ברקע, היעד שהוצב בדצמבר האחרון לשיעור מכירות של 25% רכבים חשמליים עד לשנת 2025. בארה"ב, שבה גדלו המכירות בכ-80% בשנת 2018, הודות בין היתר להשקת Model 3 של טסלה, חלה האטה בשנת 2019 שהמשיכה לרבעון הראשון של שנת 2020, והעתיד של הרכב החשמלי נראה מעט מעורפל. מנגד, באירופה התמונה ורודה הרבה יותר, עם גידול של כ-44% במכירות בשנת 2019, כאשר מכירות כלי הרכב החשמלי עלו בשיעור דו ספרתי בכמעט כל מדינה אירופית, ומחצית מהתרומה לגידול הגיעה מגרמניה והולנד, שבכל אחת מהן חל גידול של כ-40,000 כלי רכב חשמליים. גידולים אלה נבעו מגידול בביקוש מצד הצרכנים למודלים חדשים, זמינותם של דגמים קיימים עם בטריות גדולות יותר והטבות של מערך התמריצים הממשלתי. גם ברבעון הראשון של שנת 2020 חלה עלייה כאשר הרכבים החשמליים היוו כ-7.5% מסך המכירות (!). הרגולציה התומכת והתמריצים השונים הצליחו להתגבר על השפעות משבר הקורונה.
מדינות רבות, בעיקר באירופה, כמו גם מחוזות וערי בירה במדינות שונות, מציבות יעדים שאפתניים במיוחד בנוגע לשילוב רכבים חשמליים, ברקע לפוטנציאל המשמעותי שלהם להפחתת פליטות – נכון להיום, 17 מדינות, אשר רובן באירופה, הודיעו על 100% יעדי רכבים חשמליים או על הפסקת מכירה של מנועי בעירה פנימית עד שנת 2050. נורבגיה היא המדינה השאפתנית ביותר, שמכוונת למכירות של 100% כלי רכב קלים חשמליים עד שנת 2025. בעוד שבמרבית המדינות ההצהרות הן בעיקר ברמה העקרונית, צרפת, בדצמבר 2019, הייתה המדינה הראשונה שעיגנה את זה בחוק עם לוח זמנים עד לשנת 2040, וספרד ביססה נושא זה בחקיקה גם היא. מנגד, המדינות האסיאתיות המובילות קבעו יעדים של כ-30% רכבים חשמליים, ואילו בארה"ב, שוק הרכב השני בגודלו בעולם, לא קיים יעד ברמה הפדרלית.
"מבול" של דגמים חדשים וגידול במכירות הדגמים הקיימים ברקע לציפיות הצרכנים לשיפורים טכנולוגיים, כמו גם רגולציות המתמרצות את היצרנים למכור רכבים חשמליים בסין ובאירופה. בשנת 2019 הושקו כ-143 דגמים של רכבים חשמליים מתוכם 105 BEV ו-38 PHEV, כאשר עד לשנת 2022 צפויה השקתם של 450 דגמים נוספים. פרופיל הצרכנים הנוכחי, שבעבר היה מורכב בעיקר מ"חלוצים" ו"טכנופילים", הפך להמוני ורחב. השיפורים המשמעותיים בטכנולוגיה ובמגוון ההולך ומתרחב של דגמי מכוניות חשמליות משפיעות על החלטות הצרכנים. כך למשל, כמה מהדגמים האחרונים כוללים צפיפות אנרגטית שגבוהה בכ-20-100% מהדגמים של תחילת העשור.
הסנטימנט הצרכני משתנה לטובה, וצפוי להשתפר משמעותית בשנים הקרובות – בין השנים 2018 ל-2020 חל שיפור ניכר בגישת הצרכנים כלפי הרכב החשמלי. הדאגה בנוגע לתשלום הפרמיה הוקלה בזכות התמריצים, ומנגד טווחי הנהיגה וחוסר בתשתיות טעינה נותרו פרמטרים מדאיגים, אך אלו צפויים להשתפר משמעותית בשנים הקרובות, הודות לשיפורים טכנולוגיים, השקעות עתק של יצרניות הרכב ותמיכה במדינות רבות בבניית מסיבית של תשתיות הטענה.
שרשרת הערך הופכת למקומית – ע"פ דוח עדכני של מקינזי מיולי האחרון, עם הגידול בהשקת דגמים חדשים, יצרניות הרכבים כמו גם ספקיות הציוד מגדילות את טביעת הרגל הפיזית בשווקי המטרה ועוברים לייצור מקומי. כך למשל, טסלה החלה בתחילת 2019 בבניית מפעל ענק בשנגחאי בסין, ומתכננת בנייה של מפעל נוסף בגרמניה בשנת 2021. פולקסווגן וטויוטה הודיעו גם הן על הקמת מפעלים לרכב חשמלי בסין. באופן דומה, יצרניות בטריות נוהגות באופן דומה. מרבית כושר הייצור החדש צפוי להיות מוקם במרכז אירופה.
התשתית להטענת כלי רכב חשמליים ממשיכה להתרחב. נכון לסוף שנת 2019 היו בעולם כ-7.3 מיליון עמדות הטענה, מתוכם כ-6.5 מיליון הינן פרטיות, אשר כללו מטענים איטיים לרכבים קלים בבתים, בנייני דירות ומקומות עבודה. נוחות, יעילות כלכלית ומדיניות תומכת (כגון תעריפים מועדפים, תמריצים לרכישת ציוד והנחות כאלה ואחרות) הינם הגורמים העיקריים לשכיחותם של המטענים הפרטיים.
חשמול הרכבים הדו והתלת גלגליים העירוניים התרחב במהירות מאז הופעתו בשנת 2017, עם קטנועים חשמליים משותפים (קטנועים אלקטרוניים), אופניים חשמליים (אופניים אלקטרוניים) וקורקינטים חשמליים, אשר זמינים כעת בלמעלה מ- 600 ערים ביותר מ -50 מדינות ברחבי העולם. כלי רכב אלה מהווים כ-25% מכלל כלי הרכב הדו/תלת-גלגליים שנמצאים במחזור ברחבי העולם. ישנם כחצי מיליון אוטובוסים פועלים במחזור, אשר רובם מצויים בסין. צי האוטובוסים במספר מרכזי ערים בסין הינו חשמלי במלואו או קרוב לכך, ותורם לשיפור איכות האוויר. מגמה זו מתרחבת לערים נוספות ובראשן סנטיאגו בצ'יל
תחזית סוכנות האנרגיה העולמית לכמות כלי הרכב החשמליים בשנת 2030 נעה בין פי 18 לפי 30 מכמותם כיום ומספרם צפוי לעמוד בין 140 מיליון לכ-245 מיליון כלי רכב. ע"פ תחזית של דלוייט שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מסך מכירות כלי הרכב יעמוד על כ-32% בשנת 2030. רכבים דו/תלת גלגליים חשמליים ימשיכו לייצג את חלק הארי של צי הרכב החשמלי הכולל, מכיוון שקטגוריה זו מתאימה ביותר למעבר מהיר לכלי רכב חשמליים.
כלי רכב חשמליים מגדילים את הביקוש לחשמל. בשנת 2030, הביקוש העולמי לחשמל מכלי רכב חשמליים (כולל גלגלים דו-גלגליים) צפוי לעמוד על כ-5% מצריכת החשמל. ניהול דפוסי הטעינה של רכבים חשמליים יהיה המפתח לעידוד טעינה בתקופות של ביקוש נמוך לחשמל או של ייצור חשמל מבוסס אנרגיות מתחדשת. בהמשך, פתרונות V2G צפויים לאפשר שימוש של רשת החשמל בסוללות הרכבים החשמליים, אולם עוד חזון למועד.
מחירי הסוללות ירדו בעשור האחרון באופן ניכר. ע"פ דו"ח של BNEF משלהי שנת 2019, ירדו מחירי הסוללות במהלך העשור האחרון בשיעור של כ-86%, ממחיר של כ-1,100 דולר ל-KWh למחיר של כ-156 דולר ל-KWh. גודל הסוללה הממוצע ברכבים חשמליים קלים שנמכרו ממשיך במגמת עלייה, כאשר כעת הוא עומד על 44 קוט"ש, לעומת 37 קוט"ש בשנת 2018, והסוללות במכוניות חשמליות ברוב המדינות הן בטווח של 50-70 קוט"ש.
בעשור הקרוב סביר להניח שסוללת הליתיום-יון תשלוט בשוק הרכב החשמלי. בתקופה שלאחר 2030, ישנן מספר טכנולוגיות פוטנציאליות שיוכלו לפרוץ את הגבולות אל מעבר למגבלות הביצועים שמציבה טכנולוגיית סוללות ליתיום, ובראשון סוללת ליתיום-מתכת מצב מוצק (lithium-metal solid state battery).
כל הזכויות שמורות ©
הכותב הוא אסטרטג ילין לפידות בית השקעות. אין לראות בסקירה ו/או בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות/שיווק פנסיוני או תחליף לכזה. סקירה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי וגלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי בית ההשקעות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע בסקירה לבין התוצאות בפועל, המידע המוצג בסקירה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים אם וככל שהם מוזכרים בה. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות/פנסיוני בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להתעניין עבור עצמם בניירות ערך ו/או נכסים פיננסים הקשורים במישרין ו/או בעקיפין לחברה ו/או לניירות הערך ו/או לנכסים הנסקרים, וכן עשויים לרכוש ו/או למכור ו/או לבצע עסקאות בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים עבור תיקי השקעות המנוהלים על ידי החברה, העוסקת בניהול תיקי השקעות ובשיווק השקעות, ו/או בעבור ניהול השקעות של קרנות נאמנות ו/או עבור קופות הגמל. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברות הנסקרות, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברות הנסקרות, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או למי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בסקירה. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בסקירה זאת. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.