כלי הרכב החשמליים – מבט אל שנת 2021, ודוחותיה הכספיים של טסלה

על אף סטגנציה מסויימת במחיר מנייתה של טסלה, ומימוש במניותיהן של חלק מהשחקניות הדומיננטיות הסיניות מתחילת השנה ועד עתה, תחום כלי הרכב החשמליים משופע באירועים חיוביים ומרשימים בתקופה זו. נתייחס בסקירה זו להתפתחויות שונות מסביב לכדור, ובהמשכה נתייחס בקצרה לדוחותיה הכספיים של טסלה
(שנה גודל)

רכבים חשמליים

מכירות כלי הרכב החשמליים ברמה הגלובלית בחודש מרץ וברבעון הראשון של השנה – במהלך חודש מרץ 2021, שהינו החודש האחרון שלגביו ישנו מידע זמין, נמכרו כ-531,000, עלייה של כ-173% ביחס למרץ אשתקד – התוצאה החודשית השנייה בגובהה אי פעם. מתוכם, כשני שליש רכבים חשמליים טהורים והיתר חשמלים היברידיים. נתח השוק של כלי הרכב החשמליים בחודש מרץ עמד על כ-8.2%. מתחילת השנה נמכרו כ-1.13 מיליון מכוניות נוסעים חשמליות, ונתח השוק עומד על כ-5.8%. הקצב המשתקף מהרבעון הראשון, בתוספת תבנית הצריכה שלרוב מתאפיינת בגידול לאורך השנה, עשויים להביא את היקף המכירות של שנת 2021 לשיא מכירות שנתי של מעל 5 מיליון, לראשונה אי פעם.

• ברמת המודל, מודל 3 של טסלה שומר על ההובלה ברבעון הראשון, ולאחריו ניתן למצוא את רכב המיני של Wuling, את מודל Y של טסלה, ואת רכב ה-Han של BYD:

ברמת המותג, טסלה שומרת על הובלתה עם נתח שוק של כ-16%, לאחריה SGMW עם נתח שוק של כ-9%, ולאחריהן BMW, Volkswagen, BYD ו-Mercedes עם נתחי שוק של כ-5%-6%.

בסין, התאוששו מכירות כלי הרכב וחזרו לרמתן טרום המגיפה בשלושת החודשים הראשונים של 2021; כלי הרכב החשמליים עלו לנתח שוק של כ-8%. מכירות כלל רכבי הנוסעים (לא רק החשמליים) עלו בכ-69% ביחס לתקופה המקבילה, להיקף של 5 מיליון בחודשים ינואר-מרץ. נתון זה החזיר את המכירות להיכן שהיו לפני שנתיים. מכירות כלי הרכב החשמליים ברבעון הראשון עמדו על כ-437,000, נתח שוק של כ-8%. גידול זה במכירות, הביא את הרכבים החשמליים לתוך המיינסטרים בערים העיקריות כגון בייג'ינג ושנגחאי, שבהן נמכרים מרבית הרכבים החשמליים במדינה. בחודש מרץ, נהנתה טסלה מהחודש הטוב ביותר בסין עד עתה, ומכרה 35,478 מכוניות מדגם 3 ודגם Y שנבנו בסין, מה שמרמז כי המחלוקות האחרונות בנושאי איכות וכן הטענות לריגול פוטנציאלי של מכוניות טסלה אחר מתקני ממשלת סין, לא הצליחו לערער על מעמדה המקומי הרם. מבין הרכבים שנמכרו בחודש שעבר, 25,327 היו מדגם 3 ו -10,151 היו מדגם Y. 69,280 כלי הרכב שטסלה מכרה בסין ברבעון הראשון היוו יותר משליש ממכירות דגמים אלה ברמה העולמית. טסלה החלה לספק את דגם Y המיוצר בסין בינואר האחרון. על אף שבסין ישנם מספר רב של יצרני רכבים חשמליים, קבוצה קטנה שולטת בשוק זה, הצומח במהירות במדינה. שלושת השחקנים הגדולים – SAIC-GM-Wuling, Tesla ו-BYD, מחזיקים ביחד כ-55% מנתח השוק במרץ. חברות הרכב החשמלי הסיני הרשומות למסחר בארה"ב, Li Auto, Nio ו-Xpeng, דיווחו כולם על רבעון שיא במכירות, על אף שהיקף המכירות המצטבר שלהן ברבעון הראשון, שעמד על כ-46,000, עדיין מצוי בפער משמעותי מאחורי מובילות השוק.

בארה"ב עלה נתח השוק של הרכבים החשמליים ברבעון הראשון ל-8%, לעומת 4.8% ברבעון הראשון של שנת 2020. שיעור הגידול במכירת כלי הרכב החשמליים עמד על כ-81%. מכירות הרכבים החשמליים הטהורים (סוללות בלבד) צמחו בכ- 44.8% ביחס לתקופה המקבילה, והסתכמו למספר שיא של כ-100,000 כלי רכב הכפילו את עצמן והסתכמו במעל 200,000 כלי רכב. שוק הרכב הכולל גדל ברבעון הראשון בכ-11.4%. טסלה ממשיכה לשלוט בשוק הרכב האמריקני, מכרה 69,300 כלי רכב ברבעון הראשון ונותרה יצרנית הרכב החשמלי ה"טהורה" המשמעותית היחידה בארה"ב. טסלה היוותה 71% מסך המכירות של כלי הרכב החשמליים ברבעון, ירידה לעומת 83% ברבעון הראשון של שנת 2020. דגם Y החדש של טסלה הוא הרכב החשמלי הנמכר ביותר בארה"ב, ואחריו דגם 3, שהיקף מכירתו בארה"ב ירד בכ-50% ביחס לרבעון המקביל. שברולט בולט הייתה במקום ה-3 ברשימת המכוניות, עם כמעט 10,000 כלי רכב שנמכרו ברבעון. פורד מוסטנג מאך E החדשה, שהחלה להימכר בדצמבר, הייתה מספר 4, ועקפה את דגם S ואת דגם X של טסלה. בעוד שמכירות כלי הרכב החשמליים הטהורים גדלו, מכירות כלי הרכב ההיברידיים גדלו עוד יותר, בשיעור של כ-106% ביחס לרבעון המקביל. טויוטה, חלוצת ההיברידיות, אחראית למרבית הגידול הזה, עם מכירות של 124,449 רכבים ברבעון הראשון, לעומת 49,576 ברבעון הראשון של שנת 2020. כמעט 25% מרכבי טויוטה החדשים הם כיום היברידיים. טויוטה RAV4 היברידית היא כעת ההיברידית הנמכרת ביותר בארה"ב, עם מכירות של 32,263 כלי רכב ברבעון הראשון. המיניוואן החדש של טויוטה סיינה, הזמין אך ורק כדגם היברידי, הוא מספר 2 עם מכירות של 26,044. בסך הכל ישנם יותר מ -60 כלי רכב היברידיים או פלאג-אין היברידיים זמינים כעת בארה"ב. הונדה היא היצרנית ההיברידית מס' 2, עם יותר מ -22,000 רכבים היברידיים שנמכרו ברבעון הראשון. אחריהן ניתן למצוא את הונדה, פורד, ו-וולו.

ועוד בארה"ב – תכנית התשתיות של הנשיא ביידן מספקת רוח גבית חזקה לתחום הרכב החשמלי: מבין שלל הסעיפים בתכנית 2 טריליון הדולר של הנשיא, מוקדש הסעיף הגדול ביותר, בהיקף של 174 מיליארד דולר, לתחום הרכב החשמלי. סכום זה נועד לתמוך בהקמתם של 500,000 מטענים לרכב חשמלי בעשור הקרוב, בהסבה של מפעלים לבניית רכבים חשמליים, מענקים ותמריצי מיסוי לעידוד הרוכשים, והסבת שרשרת האספקה המקומית לייצור מכוניות חשמליות ומשאיות. התכנית של ביידן מחייבת את הממשלה לשמש דוגמא, עם הסבת צי גדול של 650,000 כלי רכב חשמליים. ההצעה קוראת גם לחישמול של 20 אחוזים מכמעט 500,000 אוטובוסים אמריקאיים לבתי ספר, ולחישמול נרחב של רכבי אספקת הדואר. מעבר לכך, הולכות ומצטברות הכתבות המדווחות על שמועות (שטרם אושרו רשמית) על הגדלת זיכוי המס הפדרלי מ-7,500$ ל-10,000$, דבר בעל משמעות רבה.

באירופה נהנו הרכבים החשמליים מנתח שוק של כ-14% ברבעון הראשון, מתוכם כ-6% לרכבים החשמליים הטהורים (BEV) וכ-8% לרכבים ההיברדיים הנטענים (PHEV). בגרמניה עמד נתח השוק על 22.5%. הביקוש לרכבים חשמליים טהורים עלה בכ-59% ביחס לתקופה המקבילה, בהובלת גרמניה (+149%) ואיטליה (+145%). הביקוש לרכבים החשמליים ההיברידיים עלה בכ-175% בהובלת איטליה (+445%), גרמניה (+195%) וצרפת (+231%). המכירות של רכבי מנוע הבעירה מונעות הדלק המשיכו לרדת, אם כי בנזין וסולר עדיין היוו 65.4% מסך המכירות. הגידול בנתחי השוק של כלי הרכב החשמלי באירופה מלווה גם בגידול מקביל במספר עמדות הטעינה. מכ-5,700 עמדות בשנת 2011, לכ-2,200,000 עמדות כיום.


יצרניות הרכב כולן מתמודדות עם קשיים מהותיים בשרשראות האספקה וכן עם מחסור בולט בתחום השבבים – המחסור בשבבים נבע מהגדלת הביקוש העולמי הכללי לשבבים ובין היתר גם משוק הרכב החשמלי עצמו, שבו הרכבים מתאפיינים בכמות שבבים גבוהה משמעותית ביחס לרכב בעירה פנימי, שגם בהם חל גידול ניכר בצריכת השבבים. תעשיית הרכבים המסורתית צפתה קיטון בביקוש בעקבות הקורונה ולכן הקטינה את היקף ההזמנות לשבבים. בפועל התרחשה התאוששות מהירה בצורת V, שהפתיעה אותה וגרמה לה להגדיל את ההזמנות, אולם ספקי השבבים עסוקים במילוי הזמנות למחשבים וקונסולות, שבהם נרשמו גידולים חדשים בביקושים. כמו כן, השיבושים בשרשרות האספקה, ובפרט בתחום התובלה, הובילו גם לקשיים בתחום השבבים עצמו ותרמו בתורם למצוקה.

עוד חדשות שונות בתחום הרכב החשמלי:

  1. אמזון כבר החלה לבצע משלוחים עם טנדרים חשמליים בלוס אנג'לס, ברקע לרכישה של 100,000 טנדרים מסטארטאפ הרכב החשמלי ריביאן;

  2. שירות הדואר של ארצות הברית חתם על חוזה בן 10 מיליארדי דולרים עם Oshkosh Defense לייצור אלפי משאיות דואר חשמליות;
  3. יונייטד איירליינס ביצעה הזמנה בהיקף מיליארד דולר לצי מוניות אוויר חשמליות (air taxis).
  4. פורד מתכננת להכפיל את השקעתה בכלי רכב חשמליים ל -22 מיליארד דולר ולהשיק את הגרסה החשמלית שלהם למוסטנג ול-F-150, כלי הרכב הפופולרי ביותר בארה"ב;
  5. פולקסווגן מגדירה את הקרוסאובר החשמלי שלה משנת 2021, ה-ID 4, כהופעת הבכורה החשובה ביותר שלה מאז החיפושית", וכן מדווחת שקווי ייצור הרכב החשמלי שלה עובדים בתפוקה מלאה עקב הביקושים, וכי יש לה יכולת ייצור עצמית של כ-600,000 בטריות בשנה, מספיק כדי לתמוך במרבית הייצור שלה. החברה הציגה שישה דגמים של רכבים חשמליים בתערוכת הרכב בשנגחאי;
  6. שיומי (Xiaomi) הסינית, יצרנית הטלפונים הסלולריים השלישית בגודלה בעולם, הודיעה על השקעה של כ-10 מיליארד דולר בכלי רכב חשמליים, במטרה להציע רכב חשמלי איכותי וחכם;
  7. ענקית המסחר האלקטרוני בסין, עליבאבא, הקימה מיזם משותף עם חברת SAIC, ואילו אפליקציית שירותי התחבורה Didi Chuxing יצרה שיתוף פעולה עם יצרנית הרכב BYD לייצור כלי רכב חשמליים שתוכננו במיוחד עבור שירותיה;
  8. מרצדס הודיעה על השקעה של 10 מיליארד אירו בתחום הרכב החשמלי עד לשנת 2022, וחישמול של 10 דגמים;
  9. o LG ו-Magna דיווחו כי הן קרובות לחתימה על הסכם לייצור הרכב החשמלי של אפל;
  10. ספרד הודיעה על סבסוד רכבים חשמליים בהיקף 800 מיליון אירו עד לשנת 2023;
  11. o Shell הודיעה שיש בבעלותה 60,000 נקודות טעינה בעולם, ובכוונתה להגיע ל-500,000;
  12. הסטארט אפ Regent דיווח על פיתוח של מעבורת חשמלית עם מהירות מקסימלית של 180 מייל לשעה;

 

 

• דוחותיה הכספיים של טסלה: ביום שני האחרון (28.4) דיווחה טסלה על תוצאות הרבעון הראשון. החברה הכתה את תחזיות האנליסטים עם הכנסות של כ-10.39 מיליארד דולר, עלייה של 74% לעומת השנה שעברה, ורווח נקי שהיווה שיא רבעוני בגובה של 438 מיליון דולר. הכנסות החברה כללו סך של 518 מיליון דולר ממכירת קרדיט רגולטורי, ורווחי החברה כללו סך של כ-101 מיליון דולר ממכירת ביטקוין.

• החברה דיווחה על משלוח של 184,800 מכוניות מדגם 3 ודגם Y, מה שעלה על ציפיות האנליסטים והיווה מספר שיא כשלעצמו. זאת, על אף קשיים לא מבוטלים בשרשרות האספקה. מודל 3 הפך לרכב הסדאן הפרימיום הנמכר ביותר בעולם. קצב המכירות החזוי עומד על כחצי מיליון רכבי מודל 3 בשנה. עם זאת, החברה דיווחה כי לא ייצרה אף רכב מדגמי היוקרה שלה (מודל S סדאן ומודל X של ה-SUV), ומסרה בתקופה זו 2,020 רכבים מדגמים אלה בלבד מתוך המלאי שלה. בשיחת הוועידה ציין מאסק כי הגרסה החדשה של מודל S תימסר ללקוחות החל ממאי 2021, כאשר משלוחי מודל X יחלו ברבעון השלישי של השנה. עוד הוא ציין שנושאי שרשרת האספקה עשויים להישאר אתגר עבור טסלה השנה. מודל S PLAID, שלגביו ציין מאסק בשיחת הוועידה הקודמת שהוא צפוי להתחיל להישלח בפברואר 2021, מתעכב כתוצאה מאתגרים מעבר למצופה.

מבחינת כושר הייצור – המפעל בפרימונט מתקרב למקסימום תפוקה בייצור מודל Y, והקמת המפעל בטקסס שצפוי לייצר מודל Y וסייברטראק מתקדמת וצפויה להתחיל בייצור לקראות סוף השנה. בניית הגי'גה פקטורי בברלין מתקדמת גם היא, והיא צפויה להסתיים לקראת סוף השנה. במפעל בסין החברה צופה גידול בייצור הרבעוני והייצוא לאירופה נמשך כמתוכנן. טסלה מכוונת ליעד ייצור של 2,000 רכבים מדגם S ו- X בשבוע, בהמשך השנה.

עוד מסרה החברה כי היא מצפה לגידול של מעל 50% במסירת כלי רכב בשנת 2021 בסך הכל, שמשמעותו כמות משלוחים מינימלית של כ-750,000 כלי רכב השנה.

• בהיבט ה-FSD (נהיגה עצמאית מלאה) ציין מאסק כי החברה ממשיכה להתמקד בגרסת ה-V9 בטא, שתהפוך לזמינה בקרוב בארה"ב. עוד ציין כי "על אף שרבים רואים בטסלה כחברת רכב או אנרגיה, בטווח הארוך רבים יראו בה חברת רובוטיקה ובינה מלאכותית כשם שהיא חברת רכב או אנרגיה. אני חושב שאנחנו מפתחים את אחד מצוותי החומרה והתוכנה החזקים בעולם. אין ספק שנראה שאנחנו מסוגלים להשתמש בדברים עם נהיגה עצמית מלאה שאחרים לא יכולים". כמו כן, חזר על טענתו התכופה שדווקא מצלמות, ולא מכ"מים, הן דרך טובה יותר לעבור לכלי רכב אוטונומיים, וכי העובדה שישנו צי של כמיליון רכבי טסלה, ושבעוד כשנה ייתכן שיעמוד על כשני מיליון, אשר אוספים מידע, מסייע מאוד בידי החברה בפיתוח היבט זה.

ההכנסות מעסקי ייצור האנרגיה והאחסון של טסלה כמעט הוכפלו לעומת התקופה המקבילה, אולם הכנסות האנרגיה ירדו מ -787 מיליון דולר ברבעון הרביעי ל -595 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021. לאחרונה, טסלה העלתה את מחירי גגות השמש שלה ב -50%, וכעת היא דורשת ממי שמזמין ממנה פאנלים, לרכוש גם את מערכת האגירה הביתית שלה. מאסק ציין כי הוא מכוון לכך שבתים עם גגות סולריים וסוללות מטסלה יתפקדו כ"חברת חשמל ענקית מבוזרת", שתוכל לספק חשמל לצרכנים ברקע לגידול החד הצפוי בביקוש לחשמל (בין השאר בעקבות המעבר לרכב חשמלי וחימום חשמלי) והתרחשותם של אירועי מזג אויר קיצוניים.
 
החברה חשפה בפברואר שהיא רכשה 1.5 מיליארד דולר בביטקוין ותשקיע בעתיד במטבעות קריפטוגרפיים אחרים. עד אפריל, הביטקוין עלה לרמות שיא לפני שהוא נסוג לאחור. בהצהרת תזרימי המזומנים שלה חשפה טסלה כי מכרה "נכסים דיגיטליים" בשווי 272 מיליון דולר, ככל הנראה ביטקוין, במהלך הרבעון.
 
על אף נקודות אור לא מבוטלות בדוח של טסלה, תוצאותיה ותחזיותיה איכזבו, כפי הנראה, את השוק, ומנייתה של טסלה הגיבה בירידות. בהיבט החיובי, ניתן לציין את הגידול המרשים במסירת כלי הרכב, הגידול של 74% בהכנסות, יכולתה לייצר תזרים מזומנים שיתמוך בקפקס הנדרש למפעליה ואת היקף המזומנים המרשים של 17 מיליארד דולר שברשותה. מנגד, בין יתר הסיבות לאכזבת המשקיעים, ניתן למנות את תרומת ההכנסות ממכירת קרדיט רגולטורי וממכירת הביטקוין לרווחיות החברה, שנתפסות כזמניות ושבלעדיהן יש להניח שהייתה מציגה הפסד. כמו כן, הכנסות האנרגיה שירדו באופן משמעותי, איכזבו את המשקיעים, בפרט נוכח העובדה שתחום זה אינו רווחי. אמנם 90% מהכנסותיה של טסלה מגיעות מתחום הרכב, אך יש הרואים בה כחברת אנרגיה משולבת. בנוסף, השוק ציפה לגידול בכושר הייצור של החברה, אולם במכתב למשקיעים לא התייחסה החברה לגידול זה, אלא בעיקר לצפי הגידול במכירות, כאשר גם צפי הגידול העתידי במכירות היה כפי הנראה נמוך מזה שציפו לו המשקיעים. אין ספק שטסלה עודנה נתפסת כ"מלכת הכיתה" בכל הנוגע למובילותה בתחום הרכב החשמלי, אולם מטבע הדברים, הנקודות האחרונות שצויינו, הציתו מחדש את הדיון באשר לואלואציה הגבוהה של טסלה במונחי מכפילי הכנסות ורווח, ובפרט מול מקבילותיה יצרניות הרכב המסורתיות, שחלקן ביצעו מהלכים חדים בתחום הרכב החשמלי ונתפסות כבעלות פוטנציאל של ממש להוות תחרות עתידית ברת קיימא עבור טסלה.

הכותב הינו אסטרטג קבוצת ילין לפידות ("ילין לפידות"). אין לראות בסקירה ו/או בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות/שיווק פנסיוני או תחליף לכזה. סקירה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי וגלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי קבוצת ילין לפידות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. מובן שמידע צופה פני עתיד אינו מהווה עובדה והוא מבוסס רק על הערכות סובייקטיביות של הכותב ע"פ המידע שנמצא לפניו. מידע צופה פני עתיד הוא אינו ודאי ועלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע הכלול בסקירה לבין התוצאות בפועל. הכותב אינו מתחייב לעדכן או לשנות את הסקירה הנ"ל עם וככל שיתפרסמו נתונים חדשים. המידע המוצג בסקירה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים אם וככל שהם מוזכרים בה. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני בידי בעל רישיון עפ"י דין, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת ילין לפידות ו/או נושאי המשרה שלהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן ו/או מי מטעמן עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להחזיק ו/או להתעניין בביצוע עסקאות בניירות הערך הנסקרים, הן עבור עצמם והן עבור נכסים פיננסים או פנסיוניים המנוהלים בידי קבוצת ילין לפידות (לרבות קרנות נאמנות ו/או קופות גמל המנוהלות בידי הקבוצה) וכן עשויים לרכוש ו/או למכור ו/או לבצע עסקאות בניירות הערך הכלולים בסקירה  עבור תיקי השקעות המנוהלים על ידי ילין לפידות ניהול תיקי השקעות בע"מ, העוסקת בניהול תיקי השקעות ובשיווק השקעות. חברות מקבוצת ילין לפידות מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותן השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברות הנסקרות, והן עשויות לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברות הנסקרות, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברות מקבוצת ילין לפידות ו/או למי מטעמן עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בסקירה. חברות מקבוצת ילין לפידות ו/או נושאי המשרה שלהן ו/או מנהליהן ו/או עובדיהן ו/או מי מטעמן אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בסקירה זאת. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.