כאן בונים, לגובה: אתגרי הפיתוח והבניה בישראל משנים את היצע הכלים והרכבים

גדול יותר, צפוף יותר, גבוה יותר: עולם התשתיות משנה את פניו ומציב בפני חברות הבנייה אתגרים חדשים • בכלמוביל זיהו את המגמות החדשות בשוק וערוכים אליהן עם מגוון פתרונות • רמז: תכירו את "המפלצת" במשקל עד 250 טון
(שנה גודל)
תנופת הבנייה העצומה משנה את שוק התשתיות
"תנופת הבנייה העצומה משנה את שוק התשתיות"

כל מי שנסע ברחבי ישראל בשנים האחרונות חזה בתנופת הבנייה והפיתוח שסוחפת את המדינה. מדרום ועד צפון, בכבישים, במחלפים ובמרכזי הערים, ניתן לראות פרויקטים עצומים בקנה מידה גדול מתממשים ונבנים. מצמתים וגשרים לקווי רכבת תחתית וקלה ועד לבנייני משרדים גורדי שחקים, קשה שלא לראות את היקפי הבנייה הגדולים. 

האוכלוסייה בארץ גדלה, יש יותר תושבים שצריכים דירות לגור בהם ותשתיות להסתמך עליהן, ואת התוצאה רואים בשטח. באוגוסט 2016 החליטה ממשלת ישראל למפות את כל הפרויקטים הלאומיים בתחום התשתיות ובספטמבר 2017 יצאה לדרך תכנית רב שנתית לפיתוח תשתיות בישראל לשנים 2017-2021. התוכנית כללה 147 פרויקטים בעלות הקמה כוללת של 116 מיליארד שקלים, מרביתם בתחומי התחבורה והאנרגיה, פרויקטים של הרכבות הקלות בת"א ירושלים וחיפה, בניית כבישים, בניית מסילות רכבת כבדות, הקמת פרויקטים בתחום החשמל, הובלת גז ומים ומערכות ביוב. 

את המימוש של חלק גדול מהתוכניות הללו ניתן לראות כיום בשטח והתנופה הגדולה הזו בתחומי הבנייה והתשתיות הביאה בכנפיה גם לא מעט שינויים ביחס לעבר. שוחחנו עם אנשי כלמוביל כדי להבין מה משתנה בתחום ואילו פתרונות יש לכלמוביל להציע כתשובה.  

שטח קטן, מנופים גדולים

"תחום התשתיות בישראל הוא תחום גדול, פעיל מאוד, מגוון ותנודתי", הסביר סמנכ"ל הובלה והיסעים בחברת כלמוביל ניר דקל. "השטח שיש לנו כאן הוא קטן, הבנייה צפופה ויש הרבה מאוד בנייה לגובה", הוא הרחיב ופירט. "כתוצאה מכך יש פה שוק גדול למשאבות בטון למשל או למשאיות עם מנופים. כמות המשאבות ומערבלי הבטון כל הזמן במגמת גידול, הביקוש למוצרים הללו הולך וגדל והחברות הקבלניות מנסות למצוא פתרונות לייעול העבודה". 

ניר דקל: "בשל השטח הקטן, החברות הקבלניות מחפשות פתרונות ייעול"

אבי סבר, מנהל מקצועי ופיתוח מוצרים בחטיבת ההובלה בכלמוביל העיד גם הוא על המגמות המתרחשות בענף. "יש הרבה מאוד התפתחויות בתחום התשתיות, חלקן עוד לא הגיעו אלינו ואילו תחומים אחרים שבהם כבר אפשר לראות את השינויים כאן בארץ. כלים חשמליים או משאיות מכרות אוטונומיות אנחנו עוד לא רואים בישראל אבל בהחלט אפשר לראות אצלנו חידושים שלא היו בעבר". 

"ענף התשתיות בישראל מאופיין בשלושה דברים מרכזיים", אמר סבר, "פרויקטים גדולים מאוד של תשתיות, הרבה מאד בנייה במרכזי ערים והרבה יותר בנייה לגובה ממה שהיינו רגילים. למגמות הללו יש השפעה קריטית על שאלות כמו איך מובילים ואיך שואבים בטון למשל. בתחום המנופים לדוגמה, ישראל מחזיקה את המנופים הגדולים והמסיביים ביותר, במיוחד כשבוחנים את הגודל שלה ביחס למדינות אחרות. הבדיחה מספרת שבכל דובאי ובחריין יש שתי משאיות שישה סרנים עם משאבות בטון 72 מטרים – בישראל יש כבר חמש כאלו…". 

ממנוף הציפור

לדברי סבר, השינוי הוא מוחשי ביותר: "לפני עשור, מנוף 144 טון היה מחזה נדיר, היום זה כבר משהו נפוץ וכמעט כל חברת מנופים נדרשת למנוף עם ממדים כאלו. בישראל יש גם את הקטע של 'למי יש הכי גדול' אז יש בשוק הרבה משאיות עם מנופים גדולים שלא נראו בעבר". במרבית הפרויקטים הגדולים אמנם משתמשים במנופי ועגורני צריח קבועים, אבל הדרישה למשאיות עם מנוף הולכת וגדלה, וכך גם המנופים עצמם – עד לפני כמה שנים היה מקובל מנוף של 10-12 מטרים, כיום 19 מטרים הוא כבר גובה סטנדרטי כמעט.

הדרישה למשאיות עם מנוף הולכת וגדלה
הדרישה למשאיות עם מנוף הולכת וגדלה

מגמה דומה ניתן לראות בתחום משאבות הבטון. "פעם היו משתמשים במשאיות שלושה סרנים 26 טון עם משאבה 48 מטרים, היום 72 מטרים זה כבר כמעט הסטנדרט ויש משאיות כבדות 8×4 וגם משאיות עם חמישה ושישה סרנים". תחום המיקסרים, מערבלי הבטון, שונה מעט כי יש בו את מגבלת התקינה של ארבעה סרנים ו-32 טון, נתונים שמאפשרים סדר גודל של 7.4 קוב. דרך אחת להתמודד עם המצב הזה היא בעזרת ראשי גורר שמאפשרים הובלה של 13.5 קוב אבל קשים לתמרון במקומות צפופים ובסביבה אורבנית. דרך נוספת להגדיל את הקיבולת היא פשוט לקנות עוד ועוד מיקסרים, וזה בדיוק מה שרוב החברות בתחום עושות.

למידע נוסף והשארת פרטים לחצו כאן >>

לצפייה ברכבי תשתיות נוספים מבית כלמוביל לחצו כאן >>

פרט לבנייה לגובה, חלק גדול מהפרויקטים הגדולים שבביצוע כיום מתנהלים בסביבה אורבנית, בין אם מדובר על תשתית לרכבת תחתית או קלה או לבנייני מגורים או משרדים בעלי עשרות קומות. בכל הפרויקטים הללו יש צורך בחפירות עמוקות והרבה מאד בטון וברזל שמגיעים לאדמה עוד הרבה לפני שהבניין מוקם. סוג בנייה כזה דורש משאיות בעלות עבירות גבוהה שיכולות לשאת משקל רב ולהוביל אותו בדרכים קשות ובשיפועים חדים. משאיות כאלו צריכות להיות בעלות מערכות הנעה חזקות ועמידות, בעלות משקל עצמי נמוך וכושר העמסה גבוה ורצוי גם עם תיבות הילוכים שמאפשרות נסיעת שטח.    

התותחים הכבדים של מרצדס

כלמוביל מייבאת כמה מותגים של רכבי עבודה ובתוכם גם יונדאי (וואן סטאריה ומשאית כבדה מונעת מימן XCIENT Fuel Cell) ופוסו (משאיות קלות עד 8.55 טון), אבל הכלי המרכזי שלה לתחום התשתיות הוא המשאית הייעודית מרצדס ארוקס.
"אנחנו יודעים לאפיין גם מרצדס אטגו עבור ענף התשתיות עם סרנים מחוזקים וכו' שמאפשרים יישומים כמו מנוף או רמסע, אבל למרצדס יש כלי ייעודי לענפי הבנייה והתשתיות – הארוקס", הסביר אבי סבר.

המפלצות של ארוקס - מוכנות למגוון יישומים רחב

ארוקס היא המשאית הכבדה של מרצדס (עד 250 טון…) לענפי הבנייה והתשתיות. זוהי משאית עמידה וחסונה במיוחד עם מכלולים ייעודיים ויתרונות בלעדיים כמו תיבת הילוכים PowerShift 3 עם תוכניות נהיגה ייעודיות לשטח, בלם מנוע JAKE Break כסטנדרט ואופציה לבלם משני הידרודינמי, סביבת נהג דיגיטלית ומגוון רחב של מנועים ושל מרחקי וסידורי סרנים. 

"כשלקוח זקוק למיקסר או למשאבת בטון, אנחנו מאפיינים ביחד את המשאית והוא מקבל אותה מחו"ל כשהציוד כבר מותקן. אנחנו עובדים עם היצרנים המובילים בגרמניה ובאוסטריה שמציעים את המערכות המתקדמות ביותר. התקנות של מנוף אנחנו עושים בדרך כלל בארץ עם מותגים אירופאים מובילים". פירט סבר. "כבר בשלבי האיפיון אפשר לראות שיש שינוי בדרישות של הלקוחות למשאבות ולמנופים גבוהים הרבה יותר מבעבר, ואנחנו ערוכים לתת להם את הפתרון".   

מרצדס ארוקס הייעודית מוכנה למגוון יישומים רחב מאוד וליישומי קצה בכל אחד מהתחומים – למשל מנופים בעלי עומס גבוה או משאבות בטון בגובה של 60 מטרים ואף יותר. הארוקס מציעה  סידורי סרנים החל ב-4×2 וכלה ב-8×8 ואפילו יותר עם תוכנית ההתאמה CTT (Custom Tailored Trucks).
זאת ועוד, ניתן לשנות חלק ממאפייני המשאית כדי להתאים לציוד המותקן עליה, למשל קיצור או הארכת בסיס גלגלים וסרני עודף חיזוקי שלדה, סרנים מתרוממים ומהוגים וכיוב'. הארוקס מהווה את הבסיס האיתן עליו ניתן להקים את המשאית שמתאימה באופן מדויק ליישום לו זקוקים, בין אם מדובר על משאבת בטון גבוהה במיוחד, מנוף בעל משקל העמסה גבוה או כל צורך אחר שהשינויים והמגמות בשוק התשתיות יביאו בכנפיהם.