חשמלי או היברידי? נהגי המוניות מתלבטים, במיוחד בפלח מוניות היוקרה

למרות שבישראל עוד לא הוטל מס על חשמל לטעינה, נהגי המוניות לא ממהרים לעבור להנעה חשמלית • מהן הסיבות לכך, אילו אופציות עומדות בפני נהג מונית שרוצה לעבור להנעה חשמלית ומדוע בפלח מוניות היוקרה הדברים מסובכים עוד יותר? • שמנו מונה ויצאנו לבדוק
(שנה גודל)
יותר משליש מהמכוניות שנמכרו בישראל אשתקד היו חשמליות או היברידיות
יותר משליש מהמכוניות שנמכרו בישראל אשתקד היו חשמליות או היברידיות. ומה עם נהגי המוניות?

תיאורטית, כל עוד לא הוטל מס קילומטראז' או מס על חשמל לטעינה, נהגי המוניות היו אמורים לבחור במוניות חשמליות טהורות.
בפועל, יש עדיין מעט מאוד מוניות חשמליות. למה? בגלל לא מעט סיבות. אז איך בכל זאת הם מצליחים להתחיל להתנסות בהנעה חשמלית כדי לחסוך בדלק בלי לפגוע באיכות העבודה. לקחנו מונית, שמנו מונה ובדקנו.

בשנים האחרונות, לאור עליית מחירי הדלק והרצון להפחית פליטת מזהמים, שוק הרכב כולו נע לכיוון של הנעה היברידית וחשמלית. גם בישראל מכוניות היברידיות וחשמליות צוברות פופולריות הולכת וגוברת ובמהלך שנת 2022 נמכרו בארץ 27,671 מכוניות חשמליות ו-63,458 מכוניות היברידיות – המשמעות של נתונים אלו היא שיותר משליש מסך המכוניות שנמכרו בארץ בשנה החולפת היו בעלות הנעה חשמלית על שלל גווניה.

השוק למוניות בארץ שמרני יותר מאשר השוק לרכב פרטי וזאת מאחר ורכבי עבודה חייבים להיות אמינים ויעילים ולהתבסס על טכנולוגיה מוכחת. הביקוש למוניות בישראל יציב יחסית עם מכירה של בין 3,000-4,000 מוניות בשנה על כבישי הארץ נעות כ-22,000 מוניות ובעלי המוניות מחליפים אותן בממוצע כל שלוש שנים.

בשל הטבת המס, היינו כאמור מצפים שנהגי המוניות יבחרו בהמוניהם במוניות חשמליות טהורות. אלא שבפועל, יש עדיין מעט מאוד מוניות חשמליות וזאת משתי סיבות מרכזיות: ראשית הנעה חשמלית עדיין בשלביה הראשונים באופן יחסי ונהגי מוניות חייבים רכב עבודה שיפעל כל הזמן מבלי לסבול ממחלות הילדות של טכנולוגיה חדשה. הסיבה השנייה היא שפריסת רשת תחנות הטעינה עדיין אינה אידיאלית וזאת בניגוד לפריסה של תחנות דלק.

כתוצאה מכך, מספרן של המוניות החשמליות עדיין מצומצם, אבל במספרן של המוניות ההיברידיות חלה עלייה משמעותית. עד עתה, לנהגי מוניות מרצדס שלא התפשרו על האיכות ועל היוקרה של המונית שלהם לא היה פתרון מהבחינה הזו. עכשיו, חברת כלמוביל מביאה את מוניות C-Class ו-E-Class המשודרגות עם מערכת מיקרו-היברידית חדשנית שהופכת אותן ליעילות ולחסכוניות*.

שני דגמים יוקרתיים אלו משמרים את כל היתרונות של מרצדס ובאותה העת מאפשרים לנהגי המוניות ליהנות מהחיסכון ולהתנסות בעולם ההנעה החשמלית ללא פשרות וללא מגבלות.

חסכון בצריכת הדלק*
דגמי המוניות מרצדס C-Class ו-E-Class החדשות מצוידים במערכת מיקרו-היברידית Mild-Hybrid 48V חדשה.
מערכת זו מציעה חסכון בצריכת הדלק* הודות לכך שיחד איתה המנוע פועל בצורה יעילה יותר, במיוחד במצבי שיוט או גלישה בהם מנוע הבעירה הפנימית כבה לחלוטין.

מרצדס E-Class. חיסכון משמעותי בצריכת הדלק

יתרון שני הוא שעם מערכת זו המונית של מרצדס גם חזקה וזריזה יותר – המערכת מספקת תוספת של 20.5 כוחות סוס ו-200 נ"מ של מומנט שמתורגמים לתגובת דוושה מיידית ולתאוצה נמרצת. יתרונות נוספים הם שהמערכת מאפשרת התמודדות עם עומס חשמלי גדול, ההתנעה והנסיעה שקטות יותר במהירות נמוכה ומערכת ה-Start/Stop שמכבה את הרכב כאשר הוא במצב נייח פועלת באופן חלק יותר. 

וזה עוד לא הכול – המנוע החשמלי משמש לא רק כדי להניע את הרכב, אלא גם כדי לבלום אותו. שלא כמו במכוניות חשמליות, במקרה הזה בלימת המנוע לא יוצרת תחושה שונה בדוושת בלם או אופי בלימה שונה ואין צורך להסתגלות מצד הנהג. פועל יוצא של בלימת המנוע, שגם טוענת את הסוללה, היא בלאי נמוך יותר של מערכת הבלימה הרגילה ובפרט של רפידות הבלמים.

מרצדס C-Class. במצב שיוט, מנוע הבעירה כבה

הבדלים מוחשיים

שחר עיני הוא נהג מונית שרכש מכלמוביל מונית מרצדס E220d חדשה עם המערכת המיקרו-היברידית. "אני נהג מונית כבר 25 שנים ונוהג על מונית מרצדס שבבעלותי כבר הרבה זמן. לאחרונה החלפתי את המרצדס שהייתה לי במונית E חדשה", הוא סיפר לנו. "רציתי מונית היברידית חסכונית אבל לא הייתי מוכן לוותר על הנהיגה במרצדס. הדגם הזה יותר חסכוני, וזה ממש מורגש". מבחינת הנהיגה ותפעול הרכב עיני לא מרגיש כל הבדל, אבל בכיס לעומת זאת הוא מרגיש הבדל גדול.

"המנוע החדש עם המערכת עוזר בהפחתת העלויות", הוא אמר, "קודם כל הוא יותר חזק, אבל חשוב עוד יותר, הוא נותן לי חסכון ומאריך את טווח הנסיעה. אם אני משווה ל-E הקודמת שהייתה לי, בנסיעה עירונית יש לי חיסכון של לפחות 12% בדלק** ובחישוב חודשי זה הרבה כסף". עם מונית המרצדס החדשה שלו, עיני חוסך גם הרבה מאוד על בלמים: "במונית הקודמת הייתי מחליף רפידות כל 30,000 ק"מ, עכשיו אני צריך להחליף כל 55,000 ק"מ, כמעט כפול".

לפרטים על תנאי מימון למרצדס E-Class לחצו כאן >>

לפרטים על תנאי מימון למרצדס C-Class לחצו כאן >>

ההתרשמות של בני קוסאשווילי, נהג מונית מזה כשלושים שנה שנוהג על מונית מרצדס בבעלותו, דומה לזו של עיני: "אני נוהג הרבה שנים על מונית מרצדס וזו כבר המונית השנייה שקניתי מכלמוביל עם המערכת החשמלית. גם ה-C-Class הקודם שהיה לי היה מעולה, אבל כאן ההבדל ותוספת הכוח מורגשים במיוחד. המערכת הזאת נותנת לאוטו Boost רציני וזה טוב לדעת שיש את כל רזרבות הכוח הללו". קוסאשווילי מספר שלמרות תוספת הכוח הוא נוהג באופן מתון ורגוע ונהנה אפילו יותר מהבדל נוסף ומורגש בצריכת הדלק. "האוטו הזה עושה 20 קילומטר לליטר בנסיעה משולבת וכבר הגעתי איתו ליותר מאלף קילומטר במיכל אחד!" הוא סיפר. "הגיר והמערכת החשמלית עובדים מעולה ואפילו בתוך העיר אני מגיע ל-1:17**. כמות התידלוקים שלי ירדה ואני רואה את הירידה גם בהוצאות הדלק". כמו עיני, גם הוא מרגיש בהבדל עצום בכל הקשור לבלאי של מערכת הבלמים: "אני מגיע להחלפה של רפידות כל 60-65,000 ק"מ. צלחות צריך להחליף רק כל מאה ומשהו אלף קילומטר". "השיפורים של מודל 2023 ממש מורגשים, גם בכוח וגם בחיסכון, ואני מאוד מרוצה" סיכם קוסאשווילי את ההתרשמות שלו מה-C200 החדשה שלו.

על יוקרה, חסכון והנעה חשמלית

מוניות מרצדס מוכרות הודות לאיכות שלהן, לאמינות הגבוהה, ליעילות התפעולית וכמובן לחוויית הנהיגה והנסיעה ולתחושת היוקרה והפאר. גם היום, עם כל השינויים והחידושים שמתרחשים בתחום הרכב, ולמרות שמוניות מרצדס אינן זולות, מרצדס ממוקם דרך קבע בין שלושת המותגים הנמכרים ביותר בפלח המוניות. עם זאת, במרצדס ערים לשינויים המתרחשים ומציגים פתרון טכנולוגי חדשני שתורם לחסכון ולהפחתת פליטת המזהמים, מבלי להשפיע על התפעול היומיומי הנדרש מהנהג, על טווח הנסיעה או על האמינות של הרכב.
מוניות מרצדס משמרות את כל היתרונות והאיכויות המוכרות שלהן, ומציעות שפע של חדשנות: דגמי C-Class ו-E-Class מצוידים עתה במערכת Mild-Hybrid 48V שתורמת לחסכון בצריכת הדלק*, לביצועים טובים יותר, לתפעול שקט יותר ולבלאי נמוך יותר של הבלמים. שני דגמים יוקרתיים אלו מאפשרים התנסות בעולם ההנעה החשמלית ללא פשרות וללא מגבלות.
הודות לחתירה תמידית ובלתי מתפשרת לשיפור ולחידוש, נבחרת המוניות החדשה של כלמוביל ומרצדס מוכנה לשמור על המעמד האיתן של מוניות מרצדס כאיכותיות, כמתקדמות טכנולוגית ובסופו של יום, כטובות ביותר בפלח המוניות. לנהגי מוניות שלא רוצים לוותר על היוקרה, על האיכות ועל הנוחות של מוניות המרצדס שלהם אבל כן רוצים לחסוך בעלויות, להרוויח יותר ולהתנסות בעולם ההנעה החשמלית, יש עתה פתרון מושלם.

*בהשוואה לדגם בנזין, על-פי נתוני יצרן לפי בדיקת מעבדה
**נתוני צריכת הדלק שנמסרו על ידי המרואיינים בכתבה לא אומתו על ידי כלמוביל ואינם באחריותה

לפרטים על תנאי מימון ייחודיים למוניות מרצדס לחצו כאן >>