מכל מקום לכל מקום והיום: תמורות ברכבי השילוח בעולם ובישראל

עולם ההפצה משנה את פניו כתוצאה מגידול בסחר הבינלאומי • אילו אתגרים חדשים עומדים בפני חברות ההפצה, כיצד משתנה מודל ההפצה ואיך כל זה משפיע על הרכב הצי? • שוחחנו עם בכירים בשלוש חברות הפצה גדולות ושמענו מהם על ההווה והעתיד של עולם ההפצה
(שנה גודל)
שוק המשלוחים רותח: 161 מיליארד חבילות בשנה.
שוק המשלוחים רותח: 161 מיליארד חבילות בשנה.

במהלך שנת 2022 נשלחו והופצו ברחבי העולם 161 מיליארד חבילות. זו עלייה של אחוז אחד לעומת 2021, וחשוב עוד יותר זוהי כמות גדולה כמעט פי ארבע מזו שהיתה רק שמונה שנים לפני כן, בשנת 2014.
הגידול העצום בשילוח ובהפצה נובע במידה רבה מגידול בפעילות האונליין, ב-eCommerce וגם ממגפת הקורונה שבה רבים הורגלו להישאר בביתם ולקבל משלוחים עד הדלת. במפתיע, או שלא, כמות החבילות שנשלחת מדי שנה ממשיכה לגדול בקצב ממוצע של כ-20%, גם בתקופות של משבר כלכלי. השינויים הללו משפיעים בתורם גם על מודל ההפצה שעובר תהליך של התאמה ואבולוציה, ומכאן גם על מבנה והרכב ציי הרכב של חברות ההפצה. שוחחנו עם בכירים בשלוש חברות הפצה גדולות בישראל כדי להבין לאן הדברים הולכים, מהו מודל ההפצה החדש וכיצד מתמודדים עם השינויים.

4,200 חבילות בשנייה

בכל שנייה שעוברת, קרוב ל-4,200 חבילות נשלחות בשילוח בינלאומי בכל העולם. רק לפני שנים מועטות נתון שכזה היה נחשב דמיוני, אבל כיום הוא מציאות וחברות ההפצה הבינלאומיות נאלצות להסתגל ולהתאים את עצמן למחזורי עסקים חדשים וגדולים הרבה יותר. אם מסתכלים על מה שמתרחש בעולם, ניתן להבחין בכמה מגמות מרכזיות שאותן מובילות חברות השילוח וההפצה הגדולות ובמקביל גם חברות הריטייל הגדולות עצמן כדוגמת "אמזון" או "וולמארט".    

שינוי מרכזי אחד הוא העלייה בחשיבותו של ה-Last Mile (המייל האחרון). מודל ההפצה מחולק בדרך כלל לשלושה שלבים מרכזיים: המייל הראשון (מהמפעל לנמל או לשדה התעופה), המייל האמצעי שכולל תחבורה יבשתית, מעברי גבול, מכס, פריקה והעברה למרכז לוגיסטי, והמייל האחרון שבו החבילה נשלחת ממרכז לוגיסטי עד לידי הלקוח. חלק זה בהפצה הוא קריטי כי בו הלקוח מקבל את הסחורה ולמעשה זהו המקום שבו העסק מביא את הערך שלו, את המותג שלו ואת ההבטחה שלו, עד ללקוח עצמו.  

אבל לצד חשיבותו, המייל האחרון הוא גם בעייתי מאד לניהול מבחינת זמני אספקה, תנאי פעולה וציפיות הלקוחות. למעשה, על פי הערכות בענף, העלות של המייל האחרון מהווה כ-53% מסך עלות המשלוח! כיצד מתמודדים עם בעיה זו? אחת הדרכים המרכזיות היא על ידי שינוי של מודל ההפצה המסורתי והקמה של מרכזי הפצה קדמיים ואזוריים (המכונים Local Hubs או Fulfillment Centers). דרכים חדשניות נוספות הן באמצעות שימוש ברחפנים כמו במקרה של אמזון או רכבי הפצה אוטונומיים כמו אלו של חברת Nuro שעובדת עם דומינוס פיצה, 7-Eleven ופדקס. 

עולם ההפצה עובר לאופטימיזציה של ניהול ההובלות. מיצובישי פוסו קאנטר

שינוי שני אותו חווה עולם ההפצה הוא התחייבות ליעדי פליטת מזהמים וחשמול של צי הרכבים כמו במקרה של חברת "אמזון" שכבר מפעילה אלפי כלים חשמליים להפצה באירופה ובארה"ב ועתידה להגדיל משמעותית את הצי החשמלי שלה לכדי 100,000 כלים עד שנת 2030. גם חברת השילוח "פדקס" התחייבה לנייטרליות פחמנית, ובכוונתה לרכוש כלים חשמליים בלבד עד שנת 2030. 

שינוי נוסף הוא שימוש מוגבר בטכנולוגיה לייעול עבודת ההפצה כמו למשל האלגוריתם לאופטימיזציה של ההפצה Condor שפותח על ידי אמזון, תוכנות לניהול ציים ותוכנות לאופטימיזציה של ניהול הובלות כמו למשל זו של החברה הישראלית "טראקנט". כלי טכנולוגי נוסף שנועד לייעל את ההפצה מכונה Inventory Forecasting (חיזוי מלאי) והוא נועד לזהות מגמות בביקוש של הצרכנים ועל בסיס מידע זה להוביל סחורה למחסנים קדמיים כדי לקצר את זמני האספקה.  

המחסור בנהגים משפיע על גודל המשאיות

שוחחנו עם שלושה מנהלים בכירים בחברות הפצה גדולות כדי לשמוע מהם על השינויים המתחוללים בתחום בארץ. שלא במפתיע, הם דיברו על מגמות ועל התמודדויות דומות לאלו שקיימות בעולם וציינו גם מגמות שייחודיות לארץ. 

"כמיפל" היא חברה בת 82 שנים, אחת משלוש החברות הגדולות בארץ בתחום הפצת התרופות שפיתחה מגוון של מוצרים ושירותים ומפיצה גם מוצרי נוחות, קנאביס רפואי וקוסמטיקה.
מנכ"ל חטיבת הלוגיסטיקה, הכספים והמטה, מאיר רוקח, סיפר לנו על השינויים שחלו בתחום בשנים האחרונות וכיצד החברה מתמודדת איתם: "אנחנו חשים בגידול משמעותי מאד בפעילות הלוגיסטית ובמרכזים הלוגיסטיים. חברות כיום מתרכזות בליבה של העסק שלהן ועושות אאוטסורסינג להפצה. כתוצאה מכך, הצי שלנו גדל מ-50 ל-100 כלים תוך פחות מחמש שנים".

לדבריו, "בשל הגידול, נאלצנו לשכור מחסנים אחוריים נוספים וכיום אנחנו זקוקים לשינוע של סחורה בין המחסנים הללו למחסנים הקדמיים שבהם מתבצעות פעילויות הליקוט וההפצה. לצורך כך הצטיידנו במשאית מרצדס אקטרוס – כלי כבד שנמצא בניצולת גבוהה של שתי משמרות ביום. בתחום של המשאיות הכבדות, בעבר היינו משתמשים במשאיות מרצדס אטגו 15 טון, אבל היום בגלל מחסור בנהגים אנחנו נאלצים לרדת לאטגו 12 טון". 
.
רכבים מאובטחים לקנאביס

"לכל אחד מהמוצרים יש מאפיינים שונים ודרישות שונות והצי מותאם אליהם", סיפר לנו רוקח, "פעילות הפצת תרופות למשל נמצאת בקצב גידול משמעותי ולכן הצטיידנו בהרבה ספרינטרים. בתחום הזה יש יותר אספקות וגם יותר משקל שהוואן צריך לשאת. בכלמוביל זיהו את זה ומביאים כלים עם כושר העמסה גבוה. בתחום הזה, ה-Drop (הפריקה) מתארך, בגלל בעיות של פקקים וחנייה, עד ל-12-10 דקות, ולכן אנחנו מחליפים למצברי ג'ל כדי שהקירור ברכב יעבוד כמו שצריך". "בשווקי המזון והקנאביס הפעילות שונה, יש פחות חשיבות למערכות הקירור מאשר בתחום הפצת התרופות, אבל ריבוי לקוחות וריבוי של Drops (הפריקה)– לזה מתאימים ספרינטרים קלים יותר שדורשים רישיון ב'. בכמיפל שוקלים גם שימוש בכלים חשמליים להפצה, "אנחנו בוחנים הצטיידות בכלים חשמליים וגם מונעי מימן", אמר רוקח, "המוטיבציה המרכזית היא מחירי הדלק".   

דברים דומים שמענו גם מרונן אזולאי, המשנה למנכ"ל בחברת השירותים הלוגיסטיים "אוריין". החברה צמחה מתחום עמילות המכס ופועלת כיום במגוון תחומים ובהם שילוח ימי ואווירי, לוגיסטיקה, הובלה והפצה, אי-קומרס ובלדרות אקספרס.  "אנחנו פועלים בכמה סגמנטים וחשים את הגידול בפעילות במיוחד בתחום ה-B2C" סיפר לנו אזולאי. "תחום זה צומח בעיקר כתוצאה מהאונליין ולגידול הזה יש השפעה על ההיערכות שלנו". 

הלילה שבו המשאיות מתעוררות

אוריין הגיבה לשינויים בשוק במספר דרכים: "אנחנו מפעילים יותר ויותר סניפים קדמיים וקטנים יותר כדי להיות קרובים ללקוחות ולכן עושים הובלות לילה במשאיות כבדות ולאחר מכן הפצה עם כלים קטנים יותר כמו מרצדס ספרינטר". דרך נוספת להתמודד עם אתגרי ההפצה היא באמצעות נקודות חלוקה, "נכנסו לעולם הלוקרים באמצעות המותג 'שלאגר' – אנחנו מציבים לוקרים במקומות שונים בערים, מטעינים אותם בסחורה בשעות הלילה וכל לקוח מגיע כשנוח לו לאסוף את החבילה שלו". אזולאי ציין גם את תפקידה של הטכנולוגיה, "כיום חייבים להשתמש בטכנולוגיה למיון כי אנחנו מטפלים בכמויות גדולות מאוד של חבילות. ככל שיש יותר חבילות התפקיד של הטכנולוגיה הולך וגדל".  

הטבת המס לרכב חשמלי לא רלוונטית לרכב מסחרי

אוריין היא גם שותפה של החברה הבינלאומית הגדולה DB SCHENKER ובין השתיים יש חילופי מידע רבים, גם בתחום הקיימות. לקוחות גלובליים של החברה מתעניינים בנושא, והחברה מחפשת כיצד ניתן לקחת חלק ולעזור בכל הנוגע לידידותיות לסביבה.

"אנחנו מאמינים בעולם החשמלי וקנינו שני מרצדס eVito חשמליים שעובדים אצלנו יפה מאוד. אנחנו מאוד מרוצים מהם. לויטו יש נפח העמסה קטן יחסית לכלים שאנחנו רגילים אליהם, אבל עם הספרינטר החשמלי זה כבר יהיה סיפור אחר", אמר אזולאי.

המחסור בנהגים מכתיב את גודל המשאיות. אטגו
המחסור בנהגים מכתיב את גודל המשאיות. אטגו

הצי של אוריין הרבה יותר מגוון היום מאשר בעבר, החל בקטנוע לאיסוף דגימות דם וכלה במשאיות 12-15 טון וסמי-טריילרים. שינוי נוסף שמשפיע על פעילות החברה ואזולאי הזכיר הוא מצב התנועה הבעייתי בכבישים, "מצב התנועה בכבישים והפקקים הוא פרמטר חשוב מאוד שמשפיע על התפעול, על הביצועים ועל הרווחיות – ובסופו של דבר גם על מחיר החבילה", הוא סיכם.  

מרצדס eVito של חברת אוריין
"מאוד מרוצים מהרכב". מרצדס eVito של חברת אוריין

דרור כץ הוא בעלים ויו"ר של חברת "כץ משלוח בינעירוני מהיר". החברה מציעה שירותי שילוח, אחסון, לוגיסטיקה ועוד ומטפלת בכמויות גדולות מאוד של חבילות ובמשימות הפצה בכל רחבי הארץ.

"השוק בעלייה", הוא סיפר, "הכמויות גדלות כל הזמן בקצב של 8%-10% בשנה, ואפילו כשהמצב הכלכלי רעוע המסחר האלקטרוני מתחזק". מלבד הגידול בכמויות, כץ חש גם בשינויים נוספים בשנים האחרונות, "יש יותר 'פיקים' מאשר בעבר, למשל ביום הרווקים הסיני, 'בלאק פריידי' וכיוצ"ב, ויש גם גידול בנפח והמשקל של החבילות – פעם היו דברים קטנים וקלים היום יותר משקל ויותר נפח". כתוצאה מכך, הרכב הצי של כץ השתנה ומטנדרונים כמו סיטרואן ברלינגו הוא עבר לוואנים גדולים יותר כמו מרצדס ספרינטר וגם למשאיות. לצד הרכב הצי גם מודל ההפצה עבר שינוי: "פתחנו עוד סניפים כדי להיות קרובים לאזורי החלוקה ובעולמות ה-B2C הקמנו מאות נקודות חלוקה שהלקוח יכול להגיע אליהן". 

דיזנגוף פינת אירופה

בכץ בוחנים חשמול של הצי מתוך הבנה שבערים יוגדרו תקנות זיהום אוויר שיגבילו כניסה של כלים מזהמים. "אנחנו במגעים עם כלמוביל לגבי ה-eSprinter שתגיע בקרוב ותיכנס למבחן אצלנו", הוא סיפר. כץ פונה במסר גם למקבלי ההחלטות בתחום התחבורה, "כל מי שיושב בתפקידי מפתח צריך לחשוב על דרכי פריקה וטעינה" הוא אמר. "חסימת עורקים פוגעת בתפוקות, ברחוב דיזנגוף למשל הנהג חייב לעמוד בחנייה כפולה כי אין שביל פריקה וטעינה. באירופה לא חוסמים, ושם הכול מאורגן מראש, בישראל לא חושבים על זה".

משאית המימן הראשונה של כלמוביל

חברת כלמוביל מלווה חברות כמו "כמיפל", "אוריין" ו"כץ" בהתמודדות שלהם עם השינויים בעולם ההפצה. הכלים שכלמוביל הובלה והיסעים מביאה ארצה מאופיינים בהתאם לדרישות המשתנות כמו כושר העמסה מוגבר, ממדים חיצוניים קומפקטיים ודיגומים שונים בהתאם לצרכי הלקוחות. תחום נוסף שבו כלמוביל תומכת בלקוחותיה הוא בהובלת מהפכת ההפצה הירוקה – כלמוביל מציעה מגוון כלים בעלי הנעה אלטרנטיבית שיכולים לשמש בשלבים השונים של מודל ההפצה, החל במשאיות כבדות וכלה ברכבים להפצה עירונית, חלקם כבר כאן בישראל וחלקם יגיעו במהלך החודשים הקרובים.

משאית המימן בפעולה
פורצת דרך - גם בארץ. המשאית הכבדה הראשונה המונעת במימן, יונדאי XCIENT Fuel Cell

לטובת הפצה כבדה והובלות בין מרכזים לוגיסטיים, כלמוביל הביאה לישראל את המשאית הכבדה החשמלית הראשונה שמונעת במימן, יונדאי XCIENT Fuel Cell פורצת הדרך, משאית 19 טון (10 דקות טעינה ל-400 ק"מ).
אל משאית זו תצטרף מרצדס eActros, המשאית החשמלית המתקדמת בעולם שמגיעה לישראל במשקלים של 19 ו-27 טון ומאז השקתה זוכה להצלחה רבה באירופה. 

מרצדס eActros. המשאית החשמלית המתקדמת בעולם מגיעה לישראל

ישראל מחכה ל-eSprinter

הובלות במשקלים קלים יותר, שילוח והפצה ניתן יהיה לבצע בקרוב גם ברכב חשמלי כאשר יגיע לישראל מרצדס eSprinter החשמלי לקראת סוף השנה. הספרינטר החשמלי שכל שוק ההובלה מחכה לבואו יגיע עם הדגם המשופר והחדיש ביותר בעל טווח נסיעה של עד 400 קילומטרים ואפשרות לטעינה מהירה.

eספרינטר
מהפכה מתגלגלת. מרצדס eSprinter

בתחום ההפצה וההובלה הקלה מוצע כבר עתה בישראל מרצדס eVito ואליו יצטרף במהלך 2024 גם הרכב החשמלי הקטן והקל ביותר שמציעה מרצדס – הטנדרון eCitan. 

דגמים חשמליים, נקיים וחדישים אלו מהווים חלק מהפתרון הכולל שמציעה כלמוביל לחברות הפצה, בהתאם לשינויים המתחוללים בשרשרת האספקה, לצרכים המשתנים ולדרישות החדשות בשוק תחרותי זה.