התחנה הבאה: מהפכה; האוטובוסים, הוואנים ורכבי העבודה נכנסים לעידן החשמלי בהילוך גבוה

עולם הרכב נמצא בעיצומה של מהפכה אדירה עם המעבר להנעה חשמלית, שמחלחלת גם לפלח רכבי העבודה וההיסעים • חברת כלמוביל כבר מוכנה לשינוי עם ארסנל שלם של רכבי עבודה חשמליים
(שנה גודל)
כלמוביל - המהפכה החשמלית מעלה הילוך
המהפכה החשמלית מעלה הילוך

אם עדיין לא שמתם לב, המהפכה החשמלית של עולם הרכב כבר כאן והיא בעיצומה. שורה ארוכה של יצרני רכב וותיקים ומבוססים כבר הצהירו על מעבר להנעה חשמלית ונתוני המכירות מצביעים על כך באופן ברור. ישראל אמנם מפגרת אחרי אירופה בהיבט זה, אבל גם אצלנו חלה מהפכה של ממש בשנים האחרונות: בשנת 2019 נמכרו בישראל כמה מאות מכוניות חשמליות ואילו שנת 2022 הסתיימה עם מכירה של 27,671 מכוניות חשמליות – יותר מ-10% מכלל מכירות הרכב באותה השנה. 

המגמה החשמלית נוכחת באופן בולט גם בתחום רכבי העבודה כמו וואנים, משאיות, רכבי היסעים ואוטובוסים. הסיבה המרכזית היא הרגולציה: ממשלות ורשויות בכל רחבי העולם מודעות למשבר האקלים ופועלות להגביל את הזיהום הנגרם מכלי רכב. האיחוד האירופי למשל פועל לקידום יוזמה על פיה החל משנת 2035 תיאסר באירופה מכירה של רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית. מצד ההיצע, אם כן ישנם יצרני הרכב שחלק גדול מהם כבר הצהיר על מעבר הדרגתי לייצור של רכבים בעלי הנעה חשמלית וזניחה של מנועי הבעירה הפנימית. יצרני רכב כמו מרצדס למשל מציגים מגוון הולך וגדל של רכבים חשמליים, גם רכבים פרטיים וגם רכבי עבודה. 

לאתר כלמוביל לחצו כאן >>

לצפייה במגוון אוטובוסים, וואנים, משאיות ורכבי הסעה לחצו כאן >>   

גם בצד הביקוש המגמה ברורה ומוכתבת על ידי החברות והגופים הגדולים ביותר בתחום שמתחייבים גם הם ליעדים של "חשמול" והפחתת זיהום האוויר. הדוגמה הבולטת ביותר היא חברת אמזון, ענקית הסחר הגלובלית שהודיעה לאחרונה על השקעה של מיליארד יורו בחמש השנים הקרובות בהסבת צי המשלוחים שלה לחשמל. אמזון מצטיידת בצי של 10,000 טנדרים ומסחריות ו-1,500 משאיות חשמליות, וזאת בכדי לעמוד ביעד של אפס פליטות פחמן אותו הציבה לעצמה. 
החברה מפעילה כבר היום באירופה צי של כ-3,000 רכבי משלוח חשמליים והיא גם אחת מהמשקיעות הגדולות ביצרנית הרכב החשמלי Rivian שאמורה לספק לה כ-100,000 רכבי משלוח חשמליים. 

e-vito ו-EQV - מהפכה מתגלגלת
e-vito ו-EQV - מהפכה מתגלגלת

אל אמזון מצטרפות ענקיות לוגיסטיקה נוספות כמו UPS ו-FEDEX שהתחייבו לרכישה מסיבית של כלי רכב חשמליים. לצד חברות לוגיסטיקה ושילוח, גם ענקיות סחר מציבות לעצמן יעדי פליטה ונוקטות באסטרטגיה דומה – חברת Walmart למשל הזמינה כ-5,000 רכבי שילוח חשמליים מ-GM ולאחרונה הזמינה גם 4,500 רכבים חשמליים מחברת קאנו האמריקנית. 

הנעה שקטה ומתאימה לערים

להנעה חשמלית יתרונות רבים, מעבר להיעדר פליטת מזהמים, היא גם שקטה יותר, נטולת ויברציות ומספקת שפע של מומנט ללא תלות בסל"ד. סוג הנעה שכזה מתאים הרבה יותר גם לשינויים שחלים בערים הצפופות ובמודל ההפצה.

באירופה, למשל, ערים רבות לא מאפשרות כניסה למרכז העיר עם רכבים מזהמים כמו משאיות או וואנים עם מנועי דיזל. בחלק מהמקומות אי אפשר להיכנס כלל לאזורים מסוימים ואילו באחרים הדבר כרוך בתשלום.

גם מודל ההפצה השתנה והוא מתאים יותר לרכב הפצה חשמליים. הגידול העצום בסחר האלקטרוני הביא לכך שיש הרבה יותר תעבורה גלובלית ומקומית של חבילות, אותן מספקים בדרך כלל למרכזים שנמצאים מחוץ לערים ומהם ליעד הסופי בתוך העיר, מה שנקרא "המייל האחרון". רכבים חשמליים אידיאליים למשלוחי "המייל האחרון" שכן אלו כוללים בעיקר נסיעה במרחב אורבני, מרחקי נסיעה קצרים עם חנייה לילית קבועה שמאפשרת טעינה. 

לאתר כלמוביל לחצו כאן >>

לצפייה במגוון אוטובוסים, וואנים, משאיות ורכבי הסעה לחצו כאן >>   

כלמוביל מובילה מהפכה ונכנסת לעידן החשמלי בהילוך גבוה

לכל היתרונות הללו מתווסף גם הפן הכלכלי שמהווה תמריץ רציני למעבר לרכבים חשמליים. מדינות רבות בעולם מעניקות הטבות מס לרכישה ולתפעול של רכבים חשמליים. לרכבים חשמליים יש עלויות אחזקה נמוכות יותר משל רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית, ובחלק מהמקרים כמו בישראל למשל, גם עלויות האנרגיה נמוכות יותר אם משווים עלות של טעינת סוללה לעומת מילוי של מיכל דלק. 

כשפורסים את כל היתרונות הללו ובמיוחד את התמריצים הכלכליים, קל להבין מדוע יותר ויותר רכבי עבודה, טנדרים, טנדרונים, וואנים ומשאיות, וגם רכבי היסעים כמו מוניות ואוטובוסים עירוניים, עוברים להנעה חשמלית.

כלמוביל מובילה לשינוי 

חברת כלמוביל היא יבואנית הרכב הגדולה בישראל וגם יבואנית רכבי העבודה הגדולה ביותר המייצגת מותגים מובילים בתחום הרכב המסחרי כמו מרצדס, פוסו, קינג-לונג ויונדאי. בכלמוביל זיהו את המעבר להנעה חשמלית כבר לפני כמה שנים והחלו להביא לישראל דגמים שונים של רכבי עבודה בעלי הנעה היברידית וחשמלית כדי לבחון את התאמתם לשוק.
כבר היום ומזה כמה שנים נוסעים בכבישי ישראל אוטובוסים חשמליים עירוניים מתוצרת קינג-לונג ומשרתים בנאמנות את נוסעי התחבורה הציבורית. אוטובוס חשמלי עירוני הוא אידיאלי לתחב"צ הודות לכך שהוא שקט מאוד, נקי ונטול פליטות מזהמים וחוויית הנסיעה בו נוחה במיוחד. האוטובוס החשמלי של מרצדס eCitaro הגיע גם הוא לישראל לפני כשנתיים לפיילוט ובדיקת התאמה ללקוחות הפוטנציאליים. 

שני וואנים חשמליים של מרצדס כבר הגיעו אלינו ונוסעים גם הם בכבישי הארץ: מרצדס EQV המפואר להיסעים פרימיום ומרצדס eVito החשמלי להיסעים או להובלה. שני דגמים מתקדמים אלו מציעים את כל היתרונות המוכרים של דגמי מרצדס יחד עם יחידת הנעה חשמלית טהורה חזקה בעלת טווח נסיעה ארוך.

ציון דרך היסטורי 

בסוף חודש דצמבר 2022 נרשם ציון דרך היסטורי בענף ההובלה בישראל: לראשונה, חברת כלמוביל הציגה משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell חשמלית המונעת במימן. המשאית הכבדה פורצת הדרך, בעלת יכולת נשיאה של 19 טון טווח נסיעה של כ-400 קילומטרים, היא המשאית החשמלית מונעת המימן הראשונה שהגיעה ארצה ונחיתתה סימנה את יציאתו לדרך של דור חדש של הובלה ירוקה, נקייה ונטולת פליטות מזהמים. 

לאתר כלמוביל לחצו כאן >>

לצפייה במגוון אוטובוסים, וואנים, משאיות ורכבי הסעה לחצו כאן >>   

בכלמוביל הבינו כבר לפני כמה שנים את חשיבותה של טכנולוגיה זו ואת המובילות של חברת יונדאי בתחום ההנעה במימן לכלים כבדים. לאחר הכנה מדוקדקת בשיתוף עם יונדאי, המשאית המתקדמת הגיעה אלינו וישראל הפכה לאחת המדינות הראשונות בעולם שבה משווקת ה-XCIENT Fuel Cell בעלת הטכנולוגיה המהפכנית.

הדגמים שכבר כאן, ואלו שבדרך

בתחום ההובלה הכבדה מציעה כלמוביל כאמור את יונדאי XCIENT Fuel Cell פורצת הדרך שהושקה בשיתוף עם החברות סונול ובז"ן – בתחילת חודש מאי נפתחה התחנה הראשונה בישראל לתדלוק במימן נוזלי בקיבוץ יגור בצפון. אל היונדאי מונעת המימן תצטרף כבר בקיץ הקרוב המשאית החשמלית המתקדמת בעולם – מרצדס eActros שנבחרה על ידי חברות ההובלה המובילות בעולם וזוכה להצלחה עצומה באירופה מאז השקתה. המשאית תגיע ב-2 תצורות  – במשקלים של 19 ו-27 טון וטווח נסיעה של עד 400 ק"מ. 

החידוש לו מחכה כל שוק ההובלה יגיע ארצה לקראת סוף השנה בדמות מרצדס eSprinter. רכב ההובלה וההיסעים הוורסטילי והמתקדם של מרצדס זוכה בישראל ובעולם כולו להצלחה אדירה ובקרוב תציע גם כלמוביל את הגרסה החשמלית שלו לאחר תהליך אפיון מדוקדק והתאמה לשוק הישראלי. הספרינטר החשמלי שיגיע ארצה הוא הדגם המשופר והחדיש ביותר, עם טווח נסיעה של עד 400 קילומטרים ואפשרות לטעינה מהירה.

אל כל אלו יצטרף דגם חדש שהוא גם הרכב החשמלי הקטן והקל ביותר שמציעה מרצדס – הטנדרון eCitan שהושק באוגוסט 2021. הסיטאן החשמלי אמור להגיע לישראל במהלך הרבעון האחרון של 2023 ויוצע במספר תצורות כמונית חשמלית או כרכב מונגש לבעלי מוגבלויות.

לאתר כלמוביל לחצו כאן >>

לצפייה במגוון אוטובוסים, וואנים, משאיות ורכבי הסעה לחצו כאן >>   

חברת כלמוביל הוכיחה לאורך השנים את המחויבות שלה לקדמה טכנולוגית ולשמירה על איכות הסביבה. עם מגוון המותגים והדגמים המתקדמים בעלי ההנעה החשמלית, החל בטנדרון וכלה במשאית כבדה, כלמוביל הובלה והיסעים ערוכה למעבר להנעה נקייה ללא צריכת דלק, ומאפשרת ללקוחותיה להתקדם לצי הכולל רכבים חשמליים מתקדמים, נקיים, שקטים ונטולי פליטת מזהמים. 

המחויבות של כלמוביל לאיכות הסביבה באה לידי ביטוי בכך שהיא רכשה את חברת האנרגיה הסולארית "אנרפוינט", נכנסה לשותפות אסטרטגית עם בזן וסונול לקידום הנעה מבוססת מימן וכאמור ייבאה 3 משאיות מימן שכבר החלו לנסוע כבר בכבישי הארץ.
בנוסף, כלמוביל מקימה את המפעל הראשון בישראל למיחזור סוללות ליתיום-יון, והקימה את חברת "מילי" מיחזור לישראל, שעתיד להיות המפעל הראשון במזרח התיכון למחזור סוללות.

לאתר כלמוביל לחצו כאן >>

לצפייה במגוון אוטובוסים, וואנים, משאיות ורכבי הסעה לחצו כאן >>