תעשיית הרכב עוברת שינוי מהפכני עם המעבר להנעה חשמלית. אם עדיין לא שמתם לב, יותר ויותר כלי רכב חשמליים נוסעים בכבישי ישראל ובמהלך שנת 2024 הגיע אחוז החדירה של הרכב החשמלי לכ-25% – מהגבוהים בעולם! הגורמים שמניעים את התהליך הם בעיקר רגולטורים שמקורם ברצון להפחית פליטת מזהמים בתחבורה, כמו למשל האיסור על מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית באיחוד האירופי החל משנת 2035. יעדים דומים במדינות נוספות כמו גם תמריצים שמתלווים אליהם, מביאים לעלייה בביקוש לכלי רכב חשמליים ובמקביל גם לעלייה בהיצע כלי הרכב החשמליים מצד היצרנים.
בפלח רכבי העבודה והמסחריות השינוי איטי יותר ויש לכך כמה סיבות. היצע המסחריות החשמליות מצומצם והלקוחות בפלח זה שמרנים יותר. עבורם, הרכב הוא כלי עבודה שאמור לייצר הכנסה ולכן רבים מעדיפים "ללכת על בטוח" ולדבוק במה שהם מכירים על פני פתרון חדש שהם טרם התנסו בו.
אבל כל זה עומד להשתנות ממש בקרוב ובדיוק כמו בשוק הרכב הפרטי, ההנעה החשמלית עומדת לכבוש גם את פלח המסחריות ורכבי העבודה – הנה כל הסיבות מדוע זה עומד לקרות.
גם בטיפולים גם בחיסכון על סולר – יתרונות מחשמלים שבאים עם המעבר למסחרית חשמלית
להנעה חשמלית יש יתרונות רבים על פני הנעה בבנזין או בדיזל. רכב בעל הנעה חשמלית אינו פולט מזהמים כלל ואינו צורך דלק, הנסיעה בו חלקה ושקטה וניתן לנסוע בו גם באזורים אורבניים עם הגבלת פליטה – גורם משמעותי באירופה למשל, בישראל עדיין פחות.
אבל כשזה מגיע לרכבי עבודה, להנעה החשמלית יש יתרונות נוספים וקריטיים. עלות האנרגיה (החשמל) נמוכה באופן משמעותי מעלות הסולר ומעבר לרכב מסחרי חשמלי יכול לחסוך אלפי עד עשרות אלפי שקלים בשנה. מנוע חשמלי פשוט הרבה יותר מבחינה מכנית מאשר מנוע בעירה פנימית עם הרבה פחות חלקים נעים וכמעט ללא שמנים ופילטרים. כתוצאה מכך, מרווחי הטיפולים של כלי רכב חשמליים בדרך כלל ארוכים יותר. בשורה התחתונה, עלויות התפעול של רכב מסחרי חשמלי נמוכות מאלו של רכב דיזל או בנזין.
לצד היתרונות, לרכב חשמלי יש גם חסרונות או ליתר דיוק היבטים שיש לקחת בחשבון. שאלת טווח הנסיעה למשל הייתה כבדת משקל עד לאחרונה אבל כיום טכנולוגיית הסוללות השתפרה וטווחי הנסיעה של כלי רכב חשמליים ארוכים ומספקים. שאלה נוספת נוגעת לאמינות הסוללות וכאן תופתעו אולי לדעת שהיצרנים מעניקים להן אחריות ארוכה במיוחד (במקרים רבים 8 שנים), ארוכה אפילו מהאחריות שניתנת על הרכב כולו.
סוגיה אחרונה שדורשת התייחסות היא פריסת תחנות הטעינה לרכב חשמלי וגם כאן ההתקדמות מהירה כאשר בארץ פרוסות כבר קרוב ל-10,000 עמדות טעינה ציבוריות בפריסה ארצית. זאת ועוד, הטעינה הטובה ביותר לרכב חשמלי היא בעמדת AC לאורך שעות הלילה וניתן להתקין עמדת טעינה בבית או במקום העבודה בעלות נמוכה, בקלות ובמהירות.
לא רק אמאזון ווולמארט – החברות הגדולות כבר "מחשמלות " את ציי הרכב שלהן
היקף הסחר הבינלאומי כיום הוא עצום – למעלה מ-350 מיליארד חבילות נשלחות בכל שנה. הגידול במסחר אונליין הביא לכך שיש הרבה יותר תעבורה של חבילות, אותן מספקים בדרך כלל ל-Hubs לוגיסטיים מחוץ לערים ומשם ה-Last Mile בדרך ליעד הסופי בתוך העיר. כלי רכב מסחריים חשמליים אידיאליים למשלוחי "מייל אחרון" שכוללים בעיקר נסיעה במרחב אורבני למרחקים קצרים וחניה לילית קבועה לטעינה. חברות השילוח הגדולות בעולם כמו FedEx ו-UPS ויחד איתן גם חברות הריטייל הגדולות כדוגמת Amazon ו-Walmart הבינו זאת והחלו "לחשמל" את ציי הרכב שלהם, במיוחד וואנים ומסחריות קלות בעלי הנעה חשמלית.
לפי התחזית של מכון המחקר IDTechEx, הגידול בביקוש לרכבי הובלה קלים צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2050. המכון חוזה גידול עצום במכירת כלי רכב מסחריים חשמליים, מכחצי מיליון במהלך 2024 ל-11 מיליון יחידות בשנת 2045. על פי נתוני מכון המחקר, בשנת 2023 כ-5% מכלי הרכב המסחריים הקלים שנמכרו היו בעלי הנעה חשמלית, אחוז החדירה הגבוה ביותר בפלח רכבי העבודה. הכיוון אם כן ברור – המסחריות שנראה על הכבישים בשנים הקרובות תהיינה חשמליות.
חביבת הקהל בגרסת החשמל
לפני כשנה הוצג הדור השני והחדש של הספרינטר החשמלי, eSprinter. הספרינטר הוא מרכבי ההובלה המצליחים בעולם עוד מאז השקתו בשנת 1995 ועד היום הוא קובע רף חדש של יעילות, של וורסטיליות, של בטיחות ושל אמינות. כשמשלבים בין כל היתרונות המוכרים והמוכחים של הספרינטר לבין יחידת הנעה חשמלית, מתקבל רכב מסחרי מושלם לעידן החדש בתחום ההובלה וההפצה.
הספרינטר החשמלי מוצע עם מנוע חשמלי בעל הספק של 136 כ"ס (100 kW) או 204 כ"ס (150 kW) ועם בחירה מבין שלוש סוללות בעלות קיבולת של 56, 81 או 113 קווט"ש. בגרסה בעלת הסוללה הגדולה, טווח הנסיעה הוא עד 360 ק"מ* – די והותר למגוון רחב של יישומי הובלה והפצה. יחידת ההנעה החשמלית המתקדמת מאפשרת טעינת AC רגילה או טעינת DC בהספק של עד 115 קילוואט שמאפשרת טעינה מ-10-80% תוך 42 דקות בלבד לסוללה הגדולה**.
באותה העת, ה-eSprinter מצויד בסביבת הנהג הדיגיטלית עם מערכת MBUX, במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ובשלל אביזרי נוחות, בדיוק כמו אחיו בעלי מנוע הדיזל. הספרינטר החשמלי מציע נפח העמסה של עד 14 קוב, משקל כולל של 4.15 טון, הנעה אחורית וכושר גרירה של עד 2 טון לנגרר עם בלמים. במילים אחרות, הוא מסחרי למשעי, יעיל ושימושי בדיוק כפי שהייתם מצפים ממרצדס ספרינטר.
לסיכום, העתיד של פלח כלי הרכב המסחריים הוא חשמלי, על כך אין עוררין. מרצדס השקיעה מזה עשורים בפיתוח כלי רכב מסחריים חשמליים וכיום היא מציעה את הוואן המוביל בעולם, מרצדס ספרינטר, בגרסה חשמלית טהורה מתקדמת, יעילה ובעלת טווח נסיעה ארוך. כלמוביל, היבואנית הרשמית של מרצדס, מציעה את ה- eSprinter עם מעטפת 360 של פתרונות ושירותים עם מסלולי מימון ורכישה בהתאמה אישית, ליסינג, ביטוח, דיגום, הסכמי אחזקה ומעטפת שירותית רחבה שתאפשר לכם מעבר חד וחלק לעתיד שכבר כאן.
* נתוני טווח הנסיעה וצריכת החשמל מתפרסמים על פי דין לפי בדיקות המעבדה. טווח הנסיעה וצריכת החשמל בפועל מושפעים, בין היתר, גם מתנאי הדרך, מתחזוקת הרכב, ממאפייני הנהיגה ומקיבולת ובלאי הסוללה, ועל כן הם יכולים להיות שונים בהשוואה לנתוני המעבדה.
** זמן הטעינה בפועל עשוי להיות שונה והוא תלוי בגורמים שונים ביניהם בין היתר נתוני עמדת הטעינה, תנאי הטמפרטורה, מצב טעינת המצבר בפועל ועוד.