לעבוד לפי תקציב – 7 טיפים לתכנון הוצאות לטובת הקטנת המינוס

איך אפשר להפוך את המינוס לפלוס בחשבון העו"ש? ריכזנו לכם 8 טיפים שיוציאו אתכם מה'אוברדראפט' החונק
(שנה גודל)
  1. קבלו החלטה וצאו לדרך

    כדי לצאת מהמינוס יש להגיע קודם כל להבנה עמוקה ואמתית בנוגע לבעיה של הפער בין ההכנסות להוצאות. התהליך דורש מחויבות ונאמנות ורק כאשר אתם בטוחים בהחלטה ומחויבים לה – צאו לדרך.

  2. נהלו טבלת מעקב הוצאות אישית/משפחתית

    ניהול מעקב הוצאות אישי או משפחתי הוא תהליך רב ערך, שדרכו תוכלו לקבל תובנות רבות בנוגע להוצאות שלכם, לנקודות החולשה, לקטגוריות הוצאה בהן אתם מבזבזים יותר כסף ממה שחשבתם, וכדומה. בכדי לשלוט בתזרים המזומנים עליכם לאסוף נתונים בסיסיים רבים ככל האפשר אודות ההוצאות וההכנסות שלכם – כמו למשל מהות ההוצאה (מכולת, קוסמטיקה, פנאי ובילוי, וכדומה), גובהה, תאריך, ועוד משתנים שחשובים לכם.

  3. בצעו בקרת שליטה בכל סוף חודש – או אף קודם
    איספו את הנתונים על פי קבוצות, כאמור, בטבלה, כאשר כל הוצאה היא שורה. רשמו בטבלה שלכם כל הוצאה – קטנה כגדולה, אל תפסחו על כלום. אם אתם זוג – הקפידו לנהל את התקציב שלכם ביחד, ואל תשפטו זה או הוצאותיה של זו, להיפך.
    בסיום כל חודש – עברו על טבלת ההוצאות שלכם, בדקו את גובה ההוצאות שלכם בקטגוריות השונות, והסיקו מסקנות.
  4. אין כמו מראה עיניים – שפרו את המעקב שלכם אחר ההוצאות באמצעות המחשב / אפליקציה

    כדי לבצע את פעולת תכנון ההוצאות באופן מיטבי תוכלו להסתייע במחשב הביתי ו להוריד מהאינטרנט קובץ אקסל לתוכו תזינו את הנתונים החודשיים ותלמדו לאן "הלך" הכסף.

    לאוהבי הטכנולוגיה ניתן להשתמש באפליקציה סלולריות. תמצאו שפע של אפליקציות אשר מחלקות את ההוצאות שלכם לפי קטגוריות, משוות באופן אוטומטי בין ההוצאות על אותן קטגוריות בחודשים השונים, מתריעות על תשלומים גבוהים, ואפילו מנחות אתכם לעבוד לפי תקציב קבוע, אם תבחרו.

  5. בחרו להמנע מרכישות אימפולסיביות

    רכישה אימפולסיבית היא רכישה של מוצר שלא תכננתם לרכוש, ואולי אתם אפיו לא צריכים אותו. הוא פשוט קורא אליכם מן המדף, חדש ונוצץ, ואתם לא שואלים את עצמכם אם אתם צריכים אותו או לא – אתם פשוט מרגישים באותו הרגע, שזה יהיה עוול אם תמנעו מעצמכם את העונג של לחת את המוצר הזה אל הקופה. לא פעם, אותן רכישות אימפולסיביות מעלות אבק מעל מדפי הארון שלנו – ללא שימוש. קניה שלא תוכננה מראש ולא נכללה ברשימה שהכנתם בעוד מועד פשוט לא מתבצעת.

  6. הקצו גם סכום כסף למקרים בלתי מתוכננים

    הקצו לעצמכם מדי חודש סכום עקרוני למקרים בלתי צפויים, או לפינוקים, בעיקר אם עמדתם ביעדים שלכם לאותו חודש.

  7. בדקו הזדמנויות להקטנת ההוצאות

    לכולנו יש התחייבויות לטווח ארוך שאינן תורמות לצמצום המינוס, אולם כיום ניתן להסתייע בשירותים כמו מחזור משכנתא או הלוואה לצמצום המינוס וכ"ו. לפעמים הוצאות אלה מביאות הזדמנויות שחוסכות לנו הרבה.

     

מינימליזם – מהו?

תנועת המינימליזם דוגלת בהסתפקות במועט, ודוגלת במעין סוג של "צום קניות" שמרגיע את המערכת הכלכלית והנפשית. צריכה של דברים הכרחיים בלבד, ומיחזור של מה שאפשר למחזר או להשיג מבלי לקנות חדש.

התנועה מושכת אליה אנשים שקצה נפשם בבולמוס הקניות ובצריכת היתר, וכתוצאה מכך נולד סוג צרכנים חדש שבוחר בדרכים אלטרנטיביות, כמו למשל בחירה במוצרי ביגוד והנעלה שהועברו הלאה מחברים, נמצאו ברחוב (קצת קיצוני, אבל קורה) או נקנו במחיר נמוך בחנות יד שנייה. אגב, לא מדובר על קיום סגפני, ובמקרים רבים גם לא מדובר על הסתפקות במועט.

לא צריך כל כך הרבה חולצות

תנועת המינימליזם דוחה על הסף את תרבות השפע, על ריבוי האפשרויות והצריכה המוגזמת המאפיינת אותה. חברי התנועה לא בדיוק מסתפקים במעט – אבל פועלים נגד ה"הרבה מדי" המאפיין את המקררים שלנו, את ארונות הבגדים שלנו, ואת תפישת החיים שלנו ככלל. במילים אחרות: במינימליזם – יש לך מה שאתה צריך, ולא יותר מזה.

אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה

האג'נדה של תנועת המינימליזם היא כזו ששכרה בצידה כיוון שהיא תורמת לאיכות הסביבה ולקיימות, ושומרת על עולם ירוק יותר, שמטרתו הקטנת הייצור והפסולת, ושמירה על המשאבים – של המשפחה, כמו גם של הסביבה. אם נסתכל לדוגמא על תהליך ייצור של חולצה פשוטה נבין עד כמה התהליך תורם לזיהום האוויר ופוגע במשאבים נחוצים לסביבה. כך, חברי תנועת המינימליזם נהנים משימוש במוצרים ממוחזרים, שפעמים רבות איכותם לא שונה מזו של מוצרים שנרכשו בחנות, מבלי להלעיט את תהליך הייצור בעוד ועוד פריטים.

מינימליזם בכל תחומי הצרכנות

האג'נדה החסכונית של תנועת המינימליזם היא מתאימה כמעט לכל תחומי החיים – החל מביגוד והנעלה, דרך ספרי לימוד ואביזרי לימוד, רהיטים, כלי מטבח, ועוד, ועוד.

ההסתפקות במועט והמחזור של פריטים רבים מאפשרת חיסכון עצום של משאבים לצד קיימות ואקולוגיה. ניראה כי תנועת המינימליזם צוברת תאוצה בארץ ובעולם, ומייצרת סוג חדש, מודע ושכלתן יותר, של צרכנים.