יותר ויותר חברות הסעות עוברות לליסינג תפעולי. בדקנו מה עומד מאחורי התופעה

ענף ההיסעים עובר תהליך של שינוי מגמה כאשר יותר ויותר חברות בוחרות בליסינג תפעולי על פני רכישה של רכבים. בדקנו מה עומד מאחורי התופעה, והאם זה באמת משתלם
(שנה גודל)
מרצדס ספרינטר כלמוביל
מרצדס ספרינטר היסעים. הזינוק במחירי החלפים, יחד עם עלויות הביטוח והריבית, הובילו לעלייה בשיעור המעבר לליסינג תפעולי

על פי נתוני מועצת המובילים והמסיעים בישראל, התשומות בהפעלת רכבי היסעים עלו במהלך השנתיים האחרונות בלא פחות מ-32%! מיותר לציין שמחירי ההיסעים והמכרזים בתחום לא עלו באופן מקביל והדבר מקשה מאוד על פעילותן של חברות בתחום. זאת ועוד, לא רק שהמחירים כבר עלו, הם צפויים אף להמשיך ולעלות! 

כך למשל, עלויות הביטוח צפויות לעלות באופן משמעותי; עלויות התיקונים נמצאות במגמת עלייה כפועל יוצא של עליית מחיר החשמל; מחירי החלפים מזנקים בשל הקורונה; וגם עלות ההון מתייקרת עם העלאת הריבית במשק. בשורה התחתונה, אלו תנאים לא פשוטים עבור חברות היסעים, שבעליהן מחפשים דרכים לגדר את הסיכונים ולהמשיך לעבוד.

אחת הדרכים המרכזיות להתמודד עם מצב מתמשך זה של חוסר וודאות היא על ידי שינוי מחשבתי ומעבר מבעלות על רכב – לתשלום עבור השימוש בו, או במילים אחרות, מעבר מרכישה לליסינג תפעולי. שוחחנו עם כמה בעלי חברות היסעים וגורמים בענף על מנת להבין האם המעבר הזה אכן כדאי, במיוחד כאשר הרכב הוא זה שמייצר את ההכנסה ונמצא בליבת העסק.

למה מנהלי חברות הסעות צריכים לעבור לליסינג תפעולי? קודם כל בגלל הכסף

"לקוחות רבים בענף ההיסעים מתנהלים לפי תחושות בטן, במיוחד הלקוחות הקטנים שיש להם שניים-שלושה כלים", מסביר עמי אשכנזי מנהל חטיבת ההיסעים ביבואנית הרכב כלמוביל. "הם לא יושבים עם אקסל של הוצאות והכנסות אלא עם מחברת או אפילו פתקים, ולא באמת מנהלים את הצי שלהם אלא יותר מכבים שריפות. זה עבד כל עוד המצב הכלכלי היה טוב ויציב כמו לפני הקורונה, אבל המצב השתנה והם צריכים להתחיל לחשוב אחרת" הוא מוסיף.

כשאשכנזי מדבר על חשיבה אחרת, הוא מתכוון לכך שכיום, בעלי חברות היסעים כבר לא יכולים לחשוב על צי הרכב שלהם כנכס. כשחושבים על נכס, חושבים בדרך כלל על משהו שהערך שלו עולה, אבל כשאתה מחזיק רכבים בבעלותך, אתה חשוף להפתעות ולהוצאות בלתי צפויות כתוצאה מתאונות, מתקלות שלא כלולות במסגרת האחריות, מעליות במחירי הביטוחים, מירידת ערך וכן הלאה. בעלי חברות היסעים צריכים למצוא דרך לגדר את כל הסיכונים הללו, וליסינג תפעולי מהווה עבורם פתרון

איציק חכמון, הבעלים של חברת "משי הסעות" מנתניה, סיפר לנו על השינוי המחשבתי שהוא עבר. "יש לי כבר עשרים שנה חברת הסעות ותמיד הייתי קונה רכבים ואחרי זה נתקע עם המכירה שלהם, מסתבך ומפסיד המון כסף. פעם אחת הלך לי מנוע ברכב אחרי שנגמרה האחריות, לא יכולתי לתקן אותו ובסוף פשוט עזבתי אותו". 

לקבלת הצעת ליסינג מותאמת לספרינטר היסעים »

איציק חכמון
איציק חכמון. "מאז שאני בליסינג תפעולי החיים קלים יותר. אני משלם את התשלום החודשי של הליסינג שמכסה את כל התיקונים, והרכב חוזר אליי הכי מהר שאפשר" (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של "משי הסעות")

חכמון סיפר גם על אופן התנהלות ראשי חברות קטנות שהרכב בבעלותן: "אתה כל הזמן במירוץ אחרי הטיפולים והתיקונים, אתה בלחץ כי האוטו הולך ומתיישן, אתה מפחד לקחת נסיעות ארוכות כדי שהוא לא יתקלקל לך באמצע הדרך… בשלב מסוים זה מעייף כבר, הייתי כל הזמן עושה חשבונות אם לעשות את הטיפול או לדחות אותו, אם להחליף ברקסים או לא. בזמנו, לא הבנתי את ההבדלים ולא נפתחתי לדברים כמו ליסינג תפעולי, אבל בסוף החלטתי שאני לא יכול להתמודד עם הלחץ והמתח והחלטתי לנסות ולעשות עסקה אחת של ליסינג תפעולי בתחילת 2021, ולקראת סוף אותה שנה כבר עשיתי את העסקה השנייה ומאז לא הסתכלתי לאחור".

עבור חנן אזולאי, הבעלים של חברת "חנן מסיעי מעלה אדומים", הקורונה היא זו שעשתה את ההבדל. לחברה של חנן, שהוקמה ב-2012, צי גדול של עשרות רכבים, כולם היו בבעלות החברה. "במשך שנים היינו עושים רכישות ישירות של כלי רכב, עד שהגיעה הקורונה. זכינו במכרז גדול והיינו צריכים להגדיל את הצי אבל פחדנו כי לא ידענו מה יהיה – סגר, לא סגר, המכרז יצא לפועל או יתעכב… היה מצב מלחיץ של חוסר וודאות ופחדנו להשקיע סכום כל כך גדול ברכישה. בליסינג תפעולי יש תחנות יציאה אז החלטנו ללכת על זה ולקחנו 5 כלים. השיקול הראשוני היה הפחד אבל מהר מאוד אחרי שהתחלנו להפעיל אותם, עשינו חשבון וראינו שזה משתלם לנו גם בתזרים. כשיש לך רכב בבעלותך, תמיד יש הוצאות לא צפויות ויש כל כך הרבה דברים שיכולים לקרות. בליסינג, לעומת זאת, הרכב עולה X שקלים לחודש, וזהו. משם רק תעבוד ותתקדם – לא צריך להביא כסף גדול מהבית, לא צריך להתעסק עם מכירה וירידת ערך, לא מעניין אותך מה קורה בשוק המשומשות שמשתגע, אין יותר הפתעות".

לקבלת הצעת ליסינג מותאמת לספרינטר היסעים »

היתרון הגדול בתפעולי: להיות מרוכז 100% בעבודה בלי טרדות

בעלי החברות שבחרו בליסינג תפעולי מספרים על מגוון רחב של יתרונות תפעוליים על פני רכישה של רכב חדש. "זה פשוט נותן לך מענה שסוגר את כל הפינות כדי שתוכל לעבוד בשקט", הסביר חנן אזולאי. "זה מגדר אותך לגמרי בפני סיכונים ואי וודאות וזה גם מקל עלי מאוד מבחינת התפעול. אם נהג שלי מתקשר ואומר לי שחסר לו שמן אני שואל אותו, מה אתה מתקשר אלי? פשוט לך למוסך ושימלאו לך שמן. העלות קבועה ותמורת זה אתה מקבל פתרון מלא, כולל צמיגים אפילו. החברה שלנו פועלת במקום הנמוך בעולם ויש לנו עלויות של החלפת ברקסים – הליסינג התפעולי אפילו חסך לי כסף מהבחינה הזאת. הנהגים מרוצים שהם נוהגים ברכב חדש, הנוסעים מרוצים, ובסוף התקופה אני פשוט שם את המפתח ולוקח רכב חדש".

איציק חכמון מספר סיפור דומה: "מאז שאני בליסינג תפעולי החיים שלי קלים הרבה יותר. כשיש טיפול אני פשוט בא למוסך והולך לפינת קפה, בלי לשבור את הראש ובלי לדאוג מה יגלו שם. אני משלם את התשלום החודשי של הליסינג ומקבל שירות יוצא מן הכלל, המוסך מחויב לי הרבה יותר מאשר בעבר. יש לי מעטפת לכל התקופה ודואגים לי ועושים הכל כדי שאני אקבל את הרכב הכי מהר שאפשר ואחזור לעבוד". 

בדומה לאזולאי, גם חכמון מציין את התועלת הכלכלית של הליסינג התפעולי. "היתה לי תקלה לפני שבועיים בשעות הערב והמוקד של כלמוביל הוכיח את עצמו בגדול. במקרים כאלה אתה מבין שעשית צעד נכון וטוב כי מישהו עוטף אותך כדי שתוכל לעבוד בלי שתהיה מוטרד. לאן שאני נוסע, אני לא מוטרד כי אני יודע שיש לי גב, גם בלילה, 24 שעות ביממה, זה נותן לך שקט. אני עוסק מורשה שמתמודד עם חברות הרבה יותר גדולות וחייב לתת 100% שירות", חכמון מדגיש. 

קראו עוד על מסחריות היסעים של כלמוביל »

מרצדס ספרינטר כלמוביל
אספקה מהירה וליסינג תפעולי הן מילות ה"באז" של השנתיים האחרונות

לדבריו, "עם הליסינג התפעולי אני עולה לכביש רגוע, אני יודע שהרכב תקין ושלא מרחתי או דחיתי טיפול או תיקון – זה יתרון שלי על אחרים. ברכב שהיה שלי, הפחד מלהכניס את היד לכיס היה גדול מאוד – פה יש לי את כל המעטפת ובזכות זה שהרכב חדיש ומטופל אני גם עובד איתו יותר. אני לא פוחד לנסוע לשום מקום ומוציא מהרכב הרבה יותר ממה שחשבתי. אז נכון, אני משלם, אבל הסכום הזה עוטף אותי – גם ביטוח, גם טיפולים. הכל. אני רגוע ואני מביא פרנסה".  

הלקוחות לא מרגישים את יוקר המחיה 

הליסינג התפעולי אינו דבר חדש, בוודאי בכל הקשור לרכבים פרטיים. אבל הפופולריות שלו בתחום רכבי ההיסעים היא בהחלט תופעה חדשה שהולכת ומתעצמת על רקע אי הוודאות הכלכלית הגואה. עמי אשכנזי סבור שזוהי רק ההתחלה. "צריך לשנות את החשיבה", הוא אומר, "העתיד הוא מעבר מבעלות לשימוש ורואים את זה במגוון רחב של תחומים. חוסר הוודאות הכלכלי מביא את זה גם לענף ההיסעים כי הוא מאפשר ללקוחות להתרכז בעבודה שלהם ולהשית את כל הסיכונים על חברת הליסינג".

זאת ועוד, לדבריו לשינוי הזה יש יתרונות נוספים עבור בעלי חברות ההיסעים שכן "עם ליסינג תפעולי הרבה יותר קל לתכנן ולנהל את העסק כי העלות קבועה. גם אם בשוק המחירים משתנים – ביטוח, חלפים, שעות עבודה במוסך – על הלקוח זה לא משפיע".

לסיכום: הליסינג התפעולי הוא לא רק עניין של נוחות ומיקוד, אלא גם של גידור סיכונים וחיתוך חד בהוצאות. בעולם של היום, עם עליית המחירים בכלל הסקטורים (ביטוח, חלפים וכו'), זה ה-דבר שאתם צריכים. בואו להתרשם ממגוון רכבי ההיסעים של כלמוביל, ותגלו יוקרה, חיסכון ו.. ראש שקט!

לקבלת הצעת ליסינג מותאמת לספרינטר היסעים »
לצפייה במבחר דגמי ההיסעים של מרצדס ספרינטר »